Laadun ja sertifioinnin rooli nykyaikaisessa sähköurakoinnissa
Ojakangas, Teemu (2025)
Ojakangas, Teemu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118905
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tarkastelee laadunhallintajärjestelmän kehittämistä ja sertifioinnin merkitystä sähköurakointiyrityksen toiminnassa. Työn tavoitteena on luoda pohja yrityksen toiminnanohjauskäsikirjalle, joka paitsi varmistaa laadun ja turvallisuuden, myös toimii strategisena työkaluna kilpailukyvyn vahvistamisessa. Tutkimuksessa hyödynnettiin SETI Oy:n talotekniikkasertifikaattiin liittyvää mallipohjaa, kansainvälisiä standardeja, kuten ISO 9001 ja ISO 9004, sekä sähköurakoinnin erityisvaatimuksia määrittäviä säädöksiä, kuten sähköturvallisuuslakia.
Työ analysoi laadun merkitystä yrityksen päivittäisessä toiminnassa ja pitkän aikavälin menestyksessä. Toiminnanohjauskäsikirjan roolia tarkastellaan osana laadunhallintaa korostaen sen käytännön hyötyjä projektinhallinnassa, turvallisuudessa ja asiakassuhteiden hoidossa. Sertifiointiprosessi esitellään paitsi vaatimuksena, myös kehitystyökaluna, joka auttaa yritystä tunnistamaan ja ratkaisemaan laadunhallinnan haasteita.
Tulokset osoittavat, että laadunhallintajärjestelmä ja sertifiointi eivät ole vain hallinnollisia vaatimuksia, vaan ne tarjoavat sähköurakointiyritykselle merkittäviä etuja, kuten asiakastyytyväisyyden lisääntymisen, toiminnan tehostumisen ja kilpailuaseman vahvistumisen. Työ alleviivaa laadun merkitystä yrityksen strategisena voimavarana, joka mahdollistaa innovoinnin ja kestävän kasvun nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä.
Työ analysoi laadun merkitystä yrityksen päivittäisessä toiminnassa ja pitkän aikavälin menestyksessä. Toiminnanohjauskäsikirjan roolia tarkastellaan osana laadunhallintaa korostaen sen käytännön hyötyjä projektinhallinnassa, turvallisuudessa ja asiakassuhteiden hoidossa. Sertifiointiprosessi esitellään paitsi vaatimuksena, myös kehitystyökaluna, joka auttaa yritystä tunnistamaan ja ratkaisemaan laadunhallinnan haasteita.
Tulokset osoittavat, että laadunhallintajärjestelmä ja sertifiointi eivät ole vain hallinnollisia vaatimuksia, vaan ne tarjoavat sähköurakointiyritykselle merkittäviä etuja, kuten asiakastyytyväisyyden lisääntymisen, toiminnan tehostumisen ja kilpailuaseman vahvistumisen. Työ alleviivaa laadun merkitystä yrityksen strategisena voimavarana, joka mahdollistaa innovoinnin ja kestävän kasvun nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä.
