Sosiaali- ja terveyskeskuksen vastaanoton hoitajien kokemuksia digitaalisen sote-keskuksen vaikutuksesta työhön : laadullinen tutkimus
Annala, Egne; Pellikka, Taina (2025)
Annala, Egne
Pellikka, Taina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia hoitajilla on digitaalisen sotekeskuksen käynnistymisestä ja sen aiheuttamista muutoksista. Työ toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Tutkimus toteutettiin laadullisena kuvailevana tutkimuksena. Aineisto kerättiin huhti-toukokuussa 2025 puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilö- ja parihaastatteluina ja niihin osallistui yhteensä 12 hoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Oulun alueen yksiköissä digitaalisen sote-keskuksen toiminta järjestetään arkipäivisin Pohteen omana toimintana, jolloin kivijalan vastaanottojen hoitajista osa toimii osa-aikaisesti digisoten hoitajina. Iltaisin ja viikonloppuisin toiminta järjestetään palveluntuottajan kautta. Muissa yksiköissä taas palveluntuottaja järjestää toiminnan myös arkipäivisin ja Pohteen resursseja ei ole suoraan otettu digisoten käyttöön. Hoitajien kokemuksissa havaitut eroavaisuudet eivät selittyneet järjestämistavoilla. Hoitajien esiin nostamia asioita jaettiin neljään pääluokkaan: 1) potilaiden digisoten käyttö, tunteminen ja hyöty, 2) viestintä ja tiedonkulku, 3) epäselvyyttä ja vaihtelua hoitolinjauksissa, kiireellisyyksissä, ajanvarauslistojen käytössä ja yleisissä ohjeistuksissa sekä 4) hoitajien työtehtävien, työkuormituksen ja asenteiden muutos.
Yksiköiden välillä havaittiin suuria eroja digitaalisen sote-keskuksen hyödyntämisessä. Hoitajilta nousi esiin toisaalta kiitosta ja tyytyväisyyttä, mutta toisaalta myös paljon kritiikkiä ja kehitystoiveita.
Opinnäytetyö tuotti ajankohtaista tietoa digitaalisten palveluiden käyttöönoton vaikutuksista hoitohenkilöstön näkökulmasta. Tuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kehittämistyössä ja henkilöstön tukemisessa muutostilanteissa.
Oulun alueen yksiköissä digitaalisen sote-keskuksen toiminta järjestetään arkipäivisin Pohteen omana toimintana, jolloin kivijalan vastaanottojen hoitajista osa toimii osa-aikaisesti digisoten hoitajina. Iltaisin ja viikonloppuisin toiminta järjestetään palveluntuottajan kautta. Muissa yksiköissä taas palveluntuottaja järjestää toiminnan myös arkipäivisin ja Pohteen resursseja ei ole suoraan otettu digisoten käyttöön. Hoitajien kokemuksissa havaitut eroavaisuudet eivät selittyneet järjestämistavoilla. Hoitajien esiin nostamia asioita jaettiin neljään pääluokkaan: 1) potilaiden digisoten käyttö, tunteminen ja hyöty, 2) viestintä ja tiedonkulku, 3) epäselvyyttä ja vaihtelua hoitolinjauksissa, kiireellisyyksissä, ajanvarauslistojen käytössä ja yleisissä ohjeistuksissa sekä 4) hoitajien työtehtävien, työkuormituksen ja asenteiden muutos.
Yksiköiden välillä havaittiin suuria eroja digitaalisen sote-keskuksen hyödyntämisessä. Hoitajilta nousi esiin toisaalta kiitosta ja tyytyväisyyttä, mutta toisaalta myös paljon kritiikkiä ja kehitystoiveita.
Opinnäytetyö tuotti ajankohtaista tietoa digitaalisten palveluiden käyttöönoton vaikutuksista hoitohenkilöstön näkökulmasta. Tuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kehittämistyössä ja henkilöstön tukemisessa muutostilanteissa.
