Valmet DNA- simulaattorijärjestelmän hyödyntäminen energia- ja ympäristötekniikan opetuksessa
Kähkönen, Pekka (2025)
Kähkönen, Pekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118866
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Valmet DNA -simulaattoria hyödyntävä tehtäväpaketti energia- ja ympäristötekniikan opetuksen tueksi Oulun ammattikorkeakouluun. Työn taustalla oli tarve tukea erityisesti Yksikköprosessit-opintojaksoa pedagogisesti perustellulla ja saavutettavuusvaatimukset täyttävällä materiaalilla. Simulaattoriympäristö tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella prosessinohjausta turvallisesti ilman yhteyttä todellisiin tuotantoprosesseihin.
Työn tavoitteena oli laatia vaiheittain etenevä ja käyttöliittymää hyödyntävä tehtäväkokonaisuus, joka parantaa opiskelijoiden ymmärrystä teollisten prosessien toiminnasta ja Valmet DNA -simulaattorijärjestelmän käytöstä. Toteutuksessa keskityttiin erityisesti järjestelmään sisältyvään Mining-malliin, joka simuloi kaivosteollisuuden murskaus- ja rikastusprosesseja. Tietoperusta koostui Valmetin dokumentaatiosta, kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä haastatteluista. Työn tukena käytettiin myös saavutettavuusohjeistuksia.
Menetelminä käytettiin järjestelmän rakenteellista analyysiä, pedagogista suunnittelua sekä saavutettavuuden huomioivaa tehtävärakenteen kehittämistä. Tehtäväpaketti toteutettiin PowerPoint-muodossa siten, että sen sisältöä voidaan päivittää saadun palautteen perusteella. Palaute kerätään tehtävänannon yhteydessä oppimateriaalin jatkuvaa kehittämistä varten. Tuloksena syntyi toimiva, opetuskäyttöön soveltuva materiaali, joka soveltuu suoraan opetuskäyttöön.
Simulaattoripohjainen oppiminen tukee osaamisperustaista opetusta tarjoamalla käytännönläheisen ja interaktiivisen tavan harjoitella prosessinohjausta. Valmet DNA -simulaattorin käyttö opetuksessa edistää opiskelijoiden ammatillista kasvua ja työelämävalmiuksia. Kehitetty tehtäväpaketti vahvistaa opetuksen laatua, ja se on mahdollista mukauttaa myös tulevaisuudessa käyttöönotettaviin simulaattoriversioihin. Jatkokehityksessä voidaan hyödyntää opiskelijapalautetta sekä laajentaa tehtäväkokonaisuutta koskemaan muita simulaattorimalleja. Lisäksi voidaan syventää oppimiskokemusta yhdistämällä simulaatioharjoituksiin virtuaalitodellisuutta, esimerkiksi VR-laseilla tehtävää voimalaitoskierrosta tai voimalaitoksen ohjaamista virtuaaliympäristössä.
Työn tavoitteena oli laatia vaiheittain etenevä ja käyttöliittymää hyödyntävä tehtäväkokonaisuus, joka parantaa opiskelijoiden ymmärrystä teollisten prosessien toiminnasta ja Valmet DNA -simulaattorijärjestelmän käytöstä. Toteutuksessa keskityttiin erityisesti järjestelmään sisältyvään Mining-malliin, joka simuloi kaivosteollisuuden murskaus- ja rikastusprosesseja. Tietoperusta koostui Valmetin dokumentaatiosta, kirjallisuudesta, verkkolähteistä sekä haastatteluista. Työn tukena käytettiin myös saavutettavuusohjeistuksia.
Menetelminä käytettiin järjestelmän rakenteellista analyysiä, pedagogista suunnittelua sekä saavutettavuuden huomioivaa tehtävärakenteen kehittämistä. Tehtäväpaketti toteutettiin PowerPoint-muodossa siten, että sen sisältöä voidaan päivittää saadun palautteen perusteella. Palaute kerätään tehtävänannon yhteydessä oppimateriaalin jatkuvaa kehittämistä varten. Tuloksena syntyi toimiva, opetuskäyttöön soveltuva materiaali, joka soveltuu suoraan opetuskäyttöön.
Simulaattoripohjainen oppiminen tukee osaamisperustaista opetusta tarjoamalla käytännönläheisen ja interaktiivisen tavan harjoitella prosessinohjausta. Valmet DNA -simulaattorin käyttö opetuksessa edistää opiskelijoiden ammatillista kasvua ja työelämävalmiuksia. Kehitetty tehtäväpaketti vahvistaa opetuksen laatua, ja se on mahdollista mukauttaa myös tulevaisuudessa käyttöönotettaviin simulaattoriversioihin. Jatkokehityksessä voidaan hyödyntää opiskelijapalautetta sekä laajentaa tehtäväkokonaisuutta koskemaan muita simulaattorimalleja. Lisäksi voidaan syventää oppimiskokemusta yhdistämällä simulaatioharjoituksiin virtuaalitodellisuutta, esimerkiksi VR-laseilla tehtävää voimalaitoskierrosta tai voimalaitoksen ohjaamista virtuaaliympäristössä.