Tietoturvakoulutus sosiaali- ja terveysalalle
Rajamäki, Heli (2025)
Rajamäki, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoperustaa tietoturvakoulutuspohjan taustalle sekä luoda helposti muunneltavissa oleva koulutuspohja. Aiheita, joita työssä käytiin läpi, ovat yleisesti tietoturva, psykologiaa tietoturvakoulutusten taustalla, teoriaa tietoturvakoulutuksen luomisen taustalla sekä sosiaali- ja terveysalan tietoturvateoriaa, johon tietoturvakoulutuspohjakin perustuu.
Tietoturva ja tietoturvakoulutukset ovat välttämättömiä jokaisessa organisaatiossa sekä jokaisen henkilön arjen digikäyttäytymisessä. Erityisesti sosiaali- ja terveysalalla ollaan jatkuvasti tekemisissä arkaluonteisten tietojen kanssa, jonka takia tietoturva on erityisen tärkeää.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin erilaisten artikkelien ja kirjojen avulla. Osaksi aineistoa yritettiin myös saada haastattelu liittyen sosiaali- ja terveysalan tietoturvakoulutukseen korkeakoulututkinnossa, mutta valitettavasti vastaukset eivät ehtineet tähän versioon. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta ei julkaista osana
opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että tietoturvakouluttaminen tulee olla suunnitelmallista ja säännöllistä. Koulutuksissa tulisi ottaa huomioon käytännön esimerkit arjesta sekä sitä, miten koulutuksen kohderyhmä huomioidaan. Tuloksia voidaan hyödyntää tietoturvakoulutuksen suunnitteluun sekä henkilöstön tai opiskelijoiden tietoturvaosaamisen tukemiseen.
Tietoturva ja tietoturvakoulutukset ovat välttämättömiä jokaisessa organisaatiossa sekä jokaisen henkilön arjen digikäyttäytymisessä. Erityisesti sosiaali- ja terveysalalla ollaan jatkuvasti tekemisissä arkaluonteisten tietojen kanssa, jonka takia tietoturva on erityisen tärkeää.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin erilaisten artikkelien ja kirjojen avulla. Osaksi aineistoa yritettiin myös saada haastattelu liittyen sosiaali- ja terveysalan tietoturvakoulutukseen korkeakoulututkinnossa, mutta valitettavasti vastaukset eivät ehtineet tähän versioon. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta ei julkaista osana
opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että tietoturvakouluttaminen tulee olla suunnitelmallista ja säännöllistä. Koulutuksissa tulisi ottaa huomioon käytännön esimerkit arjesta sekä sitä, miten koulutuksen kohderyhmä huomioidaan. Tuloksia voidaan hyödyntää tietoturvakoulutuksen suunnitteluun sekä henkilöstön tai opiskelijoiden tietoturvaosaamisen tukemiseen.