Portfolio henkilöbrändin rakentajana
Karike, Kia (2025)
Karike, Kia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219215
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on portfolio henkilöbrändin rakentajana. Päätavoitteeksi opinnäytetyölle oli asetettu selkeän ja ammattimaisen verkkoportfolio luominen, joka toimii apuna työnhaussa. Muita tavoitteita on työllistyä markkinoinnin ja viestinnän alalle sekä rakentaa ja kirkastaa omaa henkilöbrändiä.
Opinnäytetyö etenee perinteisen rakenteen mallin mukaisesti. Johdannossa on määriteltynä aiheen rajaaminen, työlle keskeisten käsitteiden määrittäminen sekä aiheen ajankohtaisuus. Ajankohtaisuus valikoidulle aiheelle tulee esille erityisesti markkinoinnin alan työpaikkojen kohdalla. Työpaikkojen määrät ovat kokeneet suurta laskua, ja uutena työnhakijana alalle, erottautumisen määrä joukosta korostuu entisestään. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöbrändäystä sekä työnantajamielikuvaa ja niiden yhteyttä toisiinsa. Tietoperustassa tuodaan esille sosiaalisen median suosion nousemista jokapäiväisessä elämässä sekä miten se vaikuttaa yritysten työnantajamielikuvaan.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyö etenee portfolion suunniteluun liittyviin valintoihin. Ensimmäisenä tarkastellaan valittuja kohdepersoonia. Tämän jälkeen työ etenee alustan valintaan, rakenteeseen, typografiaan sekä värimaailmaan. Nämä ovat kaikki keskeisiä valintoja, yhtenäisen verkkoportfolion luomiselle.
Opinnäytetyön itse portfolio-osuudessa esitellään työnäytteet, jotka ovat toteutettu syksyn 2023 ja helmikuun 2024 välillä. Valikoitujen työnäytteiden kohdalla otettiin huomioon, että yksi työnäytteistä käsittelee henkilöbrändäyksen näkökulmaa ja omaa henkilöbrändäystä. Kahden muun työnäytteen näkökulma on puolestaan työnantajamielikuvan vaikutuksesta ja sosiaalisen median roolista.
Pohdintaosuudessa arvioitiin, saavutettiinko opinnäytetyölle asetetut tavoitteet ja vastasiko työ vaadittua tasoa. Tässä luvussa käydään läpi myös projektin kokonaisuuden arvioimista ja oppimisen tasoa. Viimeisenä pohdinnassa on lueteltuna kehityskohteet, miten portfoliota voitaisiin jatkokehittää entistä paremmalle tasolle. Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2025 ja valmistui saman vuoden toukokuussa.
Opinnäytetyö etenee perinteisen rakenteen mallin mukaisesti. Johdannossa on määriteltynä aiheen rajaaminen, työlle keskeisten käsitteiden määrittäminen sekä aiheen ajankohtaisuus. Ajankohtaisuus valikoidulle aiheelle tulee esille erityisesti markkinoinnin alan työpaikkojen kohdalla. Työpaikkojen määrät ovat kokeneet suurta laskua, ja uutena työnhakijana alalle, erottautumisen määrä joukosta korostuu entisestään. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään henkilöbrändäystä sekä työnantajamielikuvaa ja niiden yhteyttä toisiinsa. Tietoperustassa tuodaan esille sosiaalisen median suosion nousemista jokapäiväisessä elämässä sekä miten se vaikuttaa yritysten työnantajamielikuvaan.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyö etenee portfolion suunniteluun liittyviin valintoihin. Ensimmäisenä tarkastellaan valittuja kohdepersoonia. Tämän jälkeen työ etenee alustan valintaan, rakenteeseen, typografiaan sekä värimaailmaan. Nämä ovat kaikki keskeisiä valintoja, yhtenäisen verkkoportfolion luomiselle.
Opinnäytetyön itse portfolio-osuudessa esitellään työnäytteet, jotka ovat toteutettu syksyn 2023 ja helmikuun 2024 välillä. Valikoitujen työnäytteiden kohdalla otettiin huomioon, että yksi työnäytteistä käsittelee henkilöbrändäyksen näkökulmaa ja omaa henkilöbrändäystä. Kahden muun työnäytteen näkökulma on puolestaan työnantajamielikuvan vaikutuksesta ja sosiaalisen median roolista.
Pohdintaosuudessa arvioitiin, saavutettiinko opinnäytetyölle asetetut tavoitteet ja vastasiko työ vaadittua tasoa. Tässä luvussa käydään läpi myös projektin kokonaisuuden arvioimista ja oppimisen tasoa. Viimeisenä pohdinnassa on lueteltuna kehityskohteet, miten portfoliota voitaisiin jatkokehittää entistä paremmalle tasolle. Opinnäytetyöprosessi alkoi tammikuussa 2025 ja valmistui saman vuoden toukokuussa.