K-Market Pyykösjärven kehittämissuunnitelma
Pohjonen, Waltter (2025)
Pohjonen, Waltter
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehityssuunnitelma K-Market Pyykös
järvelle, jonka avulla kehitettiin myynti- ja markkinointikeinoja, joilla kaupan maksavien asiakkaiden määrää kasvatettaisiin. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu
kirja- ja verkkolähteisistä, jotka käsittelevät erilaisia myynti – ja markkinoinnin
keskeisitä teorioita. Näiden avulla pyrittiin luomaan laajempi ymmärrys myymälän
myynti- ja markkinointikeinoista, jotta kehittämissuunnitelmasta tulisi ajankohtainen ja se perustuisi asiantuntevaan informaatioon.
Tutkimusmenetelmänä toimi tapaustutkimus, koska opinnäytetyössä tutkittiin
yhtä tiettyä myymälää. Tämän lähestymistavan avulla pystyi myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja tarkastella konkreettisesti sekä hyödyntää teoriaa ja käytännön
havaintoja hyödylliseesti.
Asiakas- ja henkilökuntakyselyjen avulla saatiin kehiteltyä kehittämissuunnitelmaa ja markkinointi-ideoita, joita K-Market Pyykösjärvi voi hyödyntää tulevaisuudessa. Asiakaskyselyn vastauksista voi päätellä, että asiakkaat ovat suurimmaksi
osaksi tyytyväisiä kaupan toimintaan, etenkin asiakaspalveluun ja kaupan rauhallisuuteen. Henkilökuntakyselystä tuli ilmi, että myymälään pitäisi tehdä paljon
konkreettisia muutoksia, muun muassa työtuntien suhteen ja myymälän remontointia etenkin hedelmä- ja vihanneshyllyille.
järvelle, jonka avulla kehitettiin myynti- ja markkinointikeinoja, joilla kaupan maksavien asiakkaiden määrää kasvatettaisiin. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu
kirja- ja verkkolähteisistä, jotka käsittelevät erilaisia myynti – ja markkinoinnin
keskeisitä teorioita. Näiden avulla pyrittiin luomaan laajempi ymmärrys myymälän
myynti- ja markkinointikeinoista, jotta kehittämissuunnitelmasta tulisi ajankohtainen ja se perustuisi asiantuntevaan informaatioon.
Tutkimusmenetelmänä toimi tapaustutkimus, koska opinnäytetyössä tutkittiin
yhtä tiettyä myymälää. Tämän lähestymistavan avulla pystyi myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja tarkastella konkreettisesti sekä hyödyntää teoriaa ja käytännön
havaintoja hyödylliseesti.
Asiakas- ja henkilökuntakyselyjen avulla saatiin kehiteltyä kehittämissuunnitelmaa ja markkinointi-ideoita, joita K-Market Pyykösjärvi voi hyödyntää tulevaisuudessa. Asiakaskyselyn vastauksista voi päätellä, että asiakkaat ovat suurimmaksi
osaksi tyytyväisiä kaupan toimintaan, etenkin asiakaspalveluun ja kaupan rauhallisuuteen. Henkilökuntakyselystä tuli ilmi, että myymälään pitäisi tehdä paljon
konkreettisia muutoksia, muun muassa työtuntien suhteen ja myymälän remontointia etenkin hedelmä- ja vihanneshyllyille.
