Terveellinen ostoskori - Hyvinvoinnin edistäminen päivittäistavarakaupassa
Pallari, Heidi (2025)
Pallari, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018645
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee terveellisen ostoskorin kokoamista päivittäistavarakaupassa ja asiakkaiden tukemista terveellisten valintojen tekemisessä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisella tuella ja lisätiedolla asiakkaat toivoisivat helpotettavan terveellisten ostosvalintojen tekemistä päivittäistavarakaupassa, mitkä tekijät he kokevat suurimmiksi esteiksi terveellisempien valintojen tekemiselle sekä onko K-hyvinvoinnin myymälämateriaalilla tai sosiaalisen median mainosmateriaalilla vaikutusta kampanjan kohteena olevien tuotteiden myyntiin. Toimeksiantajana toimi Kesko Oyj.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivista tutkimusta hyödyntävä kehittämistyö, johon yhdistettiin myös kvalitatiivista analyysia. Myyntitietoja analysoitiin Qlick View -sovelluksella ja kyselyn vastauksia Google Forms -alustalla. Tietoperustassa perehdyttiin kansallisiin ravitsemussuosituksiin sekä hyvinvointia ja terveyttä edistävän ruokavalion perusteisiin ja tarkasteltiin aiempia päivittäistavarakauppojen vastaavia tutkimuksia ulkomailla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin K-Citymarket Tammistossa Vantaalla. Siinä toteutettiin kampanja, jossa asetettiin terveellisiä tuotteita näkyville paikoille myymälässä ja käytettiin mainonnassa QR-koodeja, jotka johtivat K-Ruoka-sovellukseen. Lisäksi toteutettiin aiheeseen liittyvä asiakaskysely ja terveellisiä tuotteita mainostettiin K-Citymarket Tammiston sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suurimmiksi haasteiksi terveellisten valintojen tekemisessä nousivat kiire, elintarvikkeiden korkea hintataso sekä tottumukset. Asiakkaat kaipasivat kauppoihin selkeämpiä hyllymerkintöjä, valmiita reseptiehdotuksia ja hintakampanjoita terveellisistä tuotteista. Tuloksia voidaan hyödyntää päivittäistavarakauppojen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja K-Ruoka-sovelluksen kehittämistyössä. Myymälämainonnan ja sosiaalisen median kampanjoiden suunnittelussa voidaan käyttää tutkimuksen havaintoja terveellisten valintojen edistämiseksi.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivista tutkimusta hyödyntävä kehittämistyö, johon yhdistettiin myös kvalitatiivista analyysia. Myyntitietoja analysoitiin Qlick View -sovelluksella ja kyselyn vastauksia Google Forms -alustalla. Tietoperustassa perehdyttiin kansallisiin ravitsemussuosituksiin sekä hyvinvointia ja terveyttä edistävän ruokavalion perusteisiin ja tarkasteltiin aiempia päivittäistavarakauppojen vastaavia tutkimuksia ulkomailla.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin K-Citymarket Tammistossa Vantaalla. Siinä toteutettiin kampanja, jossa asetettiin terveellisiä tuotteita näkyville paikoille myymälässä ja käytettiin mainonnassa QR-koodeja, jotka johtivat K-Ruoka-sovellukseen. Lisäksi toteutettiin aiheeseen liittyvä asiakaskysely ja terveellisiä tuotteita mainostettiin K-Citymarket Tammiston sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella suurimmiksi haasteiksi terveellisten valintojen tekemisessä nousivat kiire, elintarvikkeiden korkea hintataso sekä tottumukset. Asiakkaat kaipasivat kauppoihin selkeämpiä hyllymerkintöjä, valmiita reseptiehdotuksia ja hintakampanjoita terveellisistä tuotteista. Tuloksia voidaan hyödyntää päivittäistavarakauppojen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja K-Ruoka-sovelluksen kehittämistyössä. Myymälämainonnan ja sosiaalisen median kampanjoiden suunnittelussa voidaan käyttää tutkimuksen havaintoja terveellisten valintojen edistämiseksi.