Organisaation palveluiden tunnettuuden vahvistaminen liiketoiminnassa
Laurila, Fanny (2025)
Laurila, Fanny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219422
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee toimeksiantajaorganisaation palveluiden tunnettuutta ja sen vaikutuksia liiketoimintaan. Kun asiakkaat tunnistavat yrityksen palveluvalikoiman koko laajuuden ja arvon, mahdollistuu sekä uusasiakashankinnan tehostuminen että asiakassuhteiden syventyminen nykyisten asiakkaiden kohdalla. Tutkimuksen taustalla on keskeinen haaste: osa nykyisistä asiakkaista ei tunne organisaation palvelutarjontaa kokonaisvaltaisesti. Lisäksi organisaatiolta puuttuvat selkeät ja systemaattiset keinot esitellä koko palveluvalikoimaansa eri kohderyhmille yhdenmukaisella tavalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa organisaation palveluiden nykyinen tunnettuustaso, tunnistaa siihen liittyvät vahvuudet ja kehitystarpeet sekä laatia strateginen kehityssuunnitelma ja toimenpidesuunnitelma havaintojen pohjalta.
Teoreettinen viitekehys rakentui palveluiden ja brändin tunnettuuden teorioista, tunnettuuden mittaamisen näkökulmista sekä brändin hallintaan ja erottuvuuteen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Aineistoina käytettiin aiemmin toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä, uuden kyselytutkimuksen tuloksia, lyhyttä sosiaalisen median analyysiä sekä asiantuntijahaastattelua. Aineistot analysoitiin suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajaorganisaation palveluvalikoiman tunnettuus vaihteli palvelukohtaisesti. Tulokset vahvistivat ennakko-oletuksen siitä, että suuri osa asiakkaista ei ollut tietoinen koko palvelutarjonnasta. Tämän pohjalta laadittiin strateginen kehityssuunnitelma, joka keskittyy neljään keskeiseen kehityskohteeseen. Näille kehityskohteille laadittiin lisäksi toimenpidesuunnitelma, joka esittää konkreettiset vaiheet tunnettuuden vahvistamiseksi ja liiketoiminnallisen vaikutuksen tehostamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa organisaation palveluiden nykyinen tunnettuustaso, tunnistaa siihen liittyvät vahvuudet ja kehitystarpeet sekä laatia strateginen kehityssuunnitelma ja toimenpidesuunnitelma havaintojen pohjalta.
Teoreettinen viitekehys rakentui palveluiden ja brändin tunnettuuden teorioista, tunnettuuden mittaamisen näkökulmista sekä brändin hallintaan ja erottuvuuteen liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Aineistoina käytettiin aiemmin toteutettua asiakastyytyväisyyskyselyä, uuden kyselytutkimuksen tuloksia, lyhyttä sosiaalisen median analyysiä sekä asiantuntijahaastattelua. Aineistot analysoitiin suorien jakaumien ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että toimeksiantajaorganisaation palveluvalikoiman tunnettuus vaihteli palvelukohtaisesti. Tulokset vahvistivat ennakko-oletuksen siitä, että suuri osa asiakkaista ei ollut tietoinen koko palvelutarjonnasta. Tämän pohjalta laadittiin strateginen kehityssuunnitelma, joka keskittyy neljään keskeiseen kehityskohteeseen. Näille kehityskohteille laadittiin lisäksi toimenpidesuunnitelma, joka esittää konkreettiset vaiheet tunnettuuden vahvistamiseksi ja liiketoiminnallisen vaikutuksen tehostamiseksi.