Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutus kauneudenhoitoalan yritysten brändin rakentamiseen ja asiakasvirtaan
Hämäläinen, Jutta (2025)
Hämäläinen, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018697
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta kauneudenhoitoalan pienyrityksissä, keskittyen asiakasvirtaan ja brändin rakentamiseen. Tavoitteena oli selvittää, että millaisia keinoja pienyrittäjät käyttävät sosiaalisessa mediassa asiakkaiden houkuttelemiseksi ja miten sosiaalinen media tukee yrityksen brändin rakentamista. Tutkimuksessa pyrittiin lisäksi ymmärtämään, millaisia haasteita sosiaalisen median hyödyntämiseen liittyy kauneuden-hoitoalan näkökulmasta.
Tietoperusta käsitteli sosiaalisen median markkinoinnin muotoja, kuten sisältö- ja kampanjamarkkinointia, sekä brändin rakentamisen osa-alueita: brändi-imagoa, -arvoa, visuaalista ilmettä ja asiakasuskollisuutta. Asiakasvirran rakentamiseen liittyviä teemoja olivat muun muassa kohderyhmän tavoittaminen ja asiakkaiden sitouttaminen. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluihin osallistui kolme kauneuden-hoitoalan pienyrittäjää, joilla oli kokemusta sosiaalisen median käytöstä liiketoiminnassa.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen media toimii tehokkaana välineenä uusien asiakkaiden tavoittamisessa ja yrityksen tunnettavuuden lisäämisessä. Visuaalisuus, aitous ja asiakaslähtöisyys nousivat esiin keskeisinä menestystekijöinä. Yrittäjät käyttivät somea myös asiakassuhteiden ylläpitämiseen ja yrityksensä arvojen viestintään. Vaikka näkyvyyden lisääminen koettiin tärkeäksi, sosiaalisen median käyttö koettiin ajoittain kuormittavaksi, ja sisällöntuotanto vei aikaa. Tulos osoittaa, että suunnitelmallinen ja omaan brändiin pohjautuva oikealle kohde-ryhmälle suunnattu sosiaalisen median käyttö voi merkittävästi tukea kauneudenhoitoalan yrityksen kasvua ja asiakassuhteiden vahvistumista.
Tietoperusta käsitteli sosiaalisen median markkinoinnin muotoja, kuten sisältö- ja kampanjamarkkinointia, sekä brändin rakentamisen osa-alueita: brändi-imagoa, -arvoa, visuaalista ilmettä ja asiakasuskollisuutta. Asiakasvirran rakentamiseen liittyviä teemoja olivat muun muassa kohderyhmän tavoittaminen ja asiakkaiden sitouttaminen. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluihin osallistui kolme kauneuden-hoitoalan pienyrittäjää, joilla oli kokemusta sosiaalisen median käytöstä liiketoiminnassa.
Tulokset osoittivat, että sosiaalinen media toimii tehokkaana välineenä uusien asiakkaiden tavoittamisessa ja yrityksen tunnettavuuden lisäämisessä. Visuaalisuus, aitous ja asiakaslähtöisyys nousivat esiin keskeisinä menestystekijöinä. Yrittäjät käyttivät somea myös asiakassuhteiden ylläpitämiseen ja yrityksensä arvojen viestintään. Vaikka näkyvyyden lisääminen koettiin tärkeäksi, sosiaalisen median käyttö koettiin ajoittain kuormittavaksi, ja sisällöntuotanto vei aikaa. Tulos osoittaa, että suunnitelmallinen ja omaan brändiin pohjautuva oikealle kohde-ryhmälle suunnattu sosiaalisen median käyttö voi merkittävästi tukea kauneudenhoitoalan yrityksen kasvua ja asiakassuhteiden vahvistumista.