E-urheilu koulutuksessa: kilpapelaamiskoulutuksen kehittäminen kansaivälisille opiskelijoille
Luhtapuro, Toni; Milén, Niklas (2025)
Luhtapuro, Toni
Milén, Niklas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018706
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli kehittää kansainvälistä kilpapelaamisen koulutusta AhlmanEdulle, jotta se vastaisi entistä paremmin sekä kansainvälisten että suomalaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Työn tavoitteena oli suunnitella kattava ja joustava koulutusmalli, joka tukee opiskelijoiden kokonaisvaltaista kehitystä sekä pelaajina että e-urheilualan ammattilaisina. Keskeisiksi kehittämisalueiksi tunnistettiin mentorointi, mentaalivalmennus, tiimityöskentely, fyysinen kunto ja elämäntavat sekä kansainvälinen yhteistyö ja kommunikointi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Aineis-tonkeruussa käytettiin haastatteluja ja kyselyjä, jotka suunnattiin AhlmanEdun nykyisille ja entisille opiskelijoille sekä alan asiantuntijoille. Haastattelujen ja kyselyjen kautta saatiin arvokasta tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja näkemyksistä koulutuksen vahvuuksista sekä kehityskohteista. Tulosten perusteella opiskelijat pitivät erityisen tärkeinä pelistrategian kehittämistä, tehokasta tiimityöskentelyä, mielenhallintaa, stressinhallintaa ja fyysisen kunnon ylläpitämistä. Merkittävinä kehityskohteina tunnistettiin mentoroinnin määrän ja laadun parantaminen sekä palautekäytäntöjen tehostaminen ja kansainvälisen yhteistyön syventäminen.
Työn lopputuloksena syntyi konkreettisia suosituksia opetussuunnitelman kehittämiseksi. Suositukset huomioivat erityisesti kansainvälisen opetuksen vaatimat kulttuuriset ja kielelliset erityispiirteet. Opinnäytetyö korostaa, että onnistunut kansainvälinen e-urheilukoulutus vaatii monipuolisen ja joustavan lähestymistavan, joka mahdollistaa opiskelijoiden yksilölliset oppimistarpeet ja tavoitteet.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Aineis-tonkeruussa käytettiin haastatteluja ja kyselyjä, jotka suunnattiin AhlmanEdun nykyisille ja entisille opiskelijoille sekä alan asiantuntijoille. Haastattelujen ja kyselyjen kautta saatiin arvokasta tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja näkemyksistä koulutuksen vahvuuksista sekä kehityskohteista. Tulosten perusteella opiskelijat pitivät erityisen tärkeinä pelistrategian kehittämistä, tehokasta tiimityöskentelyä, mielenhallintaa, stressinhallintaa ja fyysisen kunnon ylläpitämistä. Merkittävinä kehityskohteina tunnistettiin mentoroinnin määrän ja laadun parantaminen sekä palautekäytäntöjen tehostaminen ja kansainvälisen yhteistyön syventäminen.
Työn lopputuloksena syntyi konkreettisia suosituksia opetussuunnitelman kehittämiseksi. Suositukset huomioivat erityisesti kansainvälisen opetuksen vaatimat kulttuuriset ja kielelliset erityispiirteet. Opinnäytetyö korostaa, että onnistunut kansainvälinen e-urheilukoulutus vaatii monipuolisen ja joustavan lähestymistavan, joka mahdollistaa opiskelijoiden yksilölliset oppimistarpeet ja tavoitteet.