Brändi- ja viestintäopas Finer Events Oy:n B2B-asiakashankinnan tueksi
Finér, Emma (2025)
Finér, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319554
Tiivistelmä
Työ toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla, jossa käytännön kehittämistyötä yhdistettiin aktiivisesti teoreettiseen pohdintaan. Kehittämismenetelminä hyödynnettiin sisällönanalyysiä, asiakaspersoonien mallintamista, brändin äänensävyn määrittelemistä sekä visuaalista hahmottelua moodboardin avulla. Oppaan rakentamisessa käytettiin myös useita myynti- ja markkinointimalleja, kuten esimerkiksi AIDA-mallia ja OEH-analyysiä. Näiden lisäksi työssä hyödynnettiin paljon aiempaa viestintämateriaalia ja tekijän omia havaintoja yrityksen toiminnasta.
Työ palvelee sekä nykyistä henkilöstöä että tulevia työntekijöitä. Se toimii arjen viestinnän muistilistana ja asiakaskohtaamisten tukena. Tulevaisuudessa se auttaa myös uusien ja keikkaluontoisten työntekijöiden perehdyttämistyökaluna, sillä tämän oppaan avulla kuka tahansa voi sisäistää nopeasti Finer Eventsin tavat toimia, viestiä ja markkinoida.
Kehittämistyön alussa analysoitiin yrityksen aiempaa markkinointiviestintää ja havaittiin puutteita muun muassa brändin visuaalisessa linjassa ja äänensävyn yhtenäisyydessä. Näiden huomioiden sekä laajan tietoperustan pohjalta rakennettiin opas, joka kattaa muun muassa brändiytimen ja -tarinan, visuaaliset linjaukset, sosiaalisen median käyttöohjeet, ydinviestit, asiakaspersoonat ja valmiit viestipohjat eri pääkohderyhmille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin ajankohtaista kirjallisuutta B2B- markkinoinnista, brändistä, asiakaskokemuksesta sekä visuaalisesta ja kohdennetusta viestinnästä. Tietoperusta syventyy erityisesti brändinrakentamiseen B2B-ympäristössä, visuaaliseen viestintään sekä asiakaslähtöiseen sisällöntuotantoon. Lopputuloksena syntyi monipuolinen ja käytännönläheinen opas, joka vahvistaa yrityksen asiantuntijamielikuvaa ja luotettavuutta sekä auttaa henkilöstöä tulevassa asiakashankinnassa.
Oppaan kaikki sisällöt tukevat brändin yleisilmettä ja auttavat yrityksen henkilöstöä viestimään ja edustamaan brändiä johdonmukaisesti ja yhtenäisesti ilman lisästressiä. Opas toteutettiin digitaalisesti Canva-ohjelmalla ja se on liitetty opinnäytetyöraportin liitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2025 aikana ja työstä syntynyt konkreettinen brändi- ja viestintäopas otettiin heti käyttöön. Opas suunniteltiin siten, että se on relevantti nyt, mutta sitä on mahdollista päivittää ja täydentää myös jatkossa toiminnan kehittyessä.
Työ palvelee sekä nykyistä henkilöstöä että tulevia työntekijöitä. Se toimii arjen viestinnän muistilistana ja asiakaskohtaamisten tukena. Tulevaisuudessa se auttaa myös uusien ja keikkaluontoisten työntekijöiden perehdyttämistyökaluna, sillä tämän oppaan avulla kuka tahansa voi sisäistää nopeasti Finer Eventsin tavat toimia, viestiä ja markkinoida.
Kehittämistyön alussa analysoitiin yrityksen aiempaa markkinointiviestintää ja havaittiin puutteita muun muassa brändin visuaalisessa linjassa ja äänensävyn yhtenäisyydessä. Näiden huomioiden sekä laajan tietoperustan pohjalta rakennettiin opas, joka kattaa muun muassa brändiytimen ja -tarinan, visuaaliset linjaukset, sosiaalisen median käyttöohjeet, ydinviestit, asiakaspersoonat ja valmiit viestipohjat eri pääkohderyhmille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin ajankohtaista kirjallisuutta B2B- markkinoinnista, brändistä, asiakaskokemuksesta sekä visuaalisesta ja kohdennetusta viestinnästä. Tietoperusta syventyy erityisesti brändinrakentamiseen B2B-ympäristössä, visuaaliseen viestintään sekä asiakaslähtöiseen sisällöntuotantoon. Lopputuloksena syntyi monipuolinen ja käytännönläheinen opas, joka vahvistaa yrityksen asiantuntijamielikuvaa ja luotettavuutta sekä auttaa henkilöstöä tulevassa asiakashankinnassa.
Oppaan kaikki sisällöt tukevat brändin yleisilmettä ja auttavat yrityksen henkilöstöä viestimään ja edustamaan brändiä johdonmukaisesti ja yhtenäisesti ilman lisästressiä. Opas toteutettiin digitaalisesti Canva-ohjelmalla ja se on liitetty opinnäytetyöraportin liitteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2025 aikana ja työstä syntynyt konkreettinen brändi- ja viestintäopas otettiin heti käyttöön. Opas suunniteltiin siten, että se on relevantti nyt, mutta sitä on mahdollista päivittää ja täydentää myös jatkossa toiminnan kehittyessä.