Työssäoppimisen kehittäminen talotekniikan ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa
Ylinärä, Esa (2025)
Ylinärä, Esa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Keudan talotekniikan koulutusta entistä paremmin työelämän tarpeita vastaavaksi. Kyselyn avulla selvitettiin työpaikka-ohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden osaamisesta ja työssäoppimisprosessin toimivuudesta. Työssäoppiminen on olennainen osa talotekniikan ammatillista perustutkintoa, sillä se yhdistää teoreettisen opetuksen käytännön työtehtäviin ja vahvistaa opiskelijoiden ammatillista osaamista ja työelämävalmiuksia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa opetuksen ja työssäoppimisen kehit-tämiskohteita sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia. Tavoitteena oli edistää opiskelijalähtöisempää ja työelämälähtöisempää oppimista. Työelä-mäyhteistyön kehittäminen on keskeinen osa Keudan strategiaa, ja koulutuk-sen vaikuttavuutta korostava rahoitusmalli edellyttää tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa opetuksen ja työssäoppimisen kehit-tämiskohteita sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia. Tavoitteena oli edistää opiskelijalähtöisempää ja työelämälähtöisempää oppimista. Työelä-mäyhteistyön kehittäminen on keskeinen osa Keudan strategiaa, ja koulutuk-sen vaikuttavuutta korostava rahoitusmalli edellyttää tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa.