Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mustikka, Junnu (2025)
Mustikka, Junnu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060218985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060218985
Tiivistelmä
Sosioemotionaaliset taidot ovat keskeisiä lasten kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Hyvin kehittyneet sosioemotionaaliset taidot tukevat lapsen kasvua myös myöhemmissä elämänvaiheissa aina aikuisuuteen saakka. Tasapaino tunne-elämässä ja sosiaalisissa suhteissa vahvistaa yksilön psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia elämän eri vaiheissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten lasten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Lisäksi työssä tarkastellaan vuorohoitoympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita näiden taitojen tukemisessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka toteutustapana on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen ammattikirjallisuudesta, väitöskirjoista sekä vertaisarvioiduista artikkeleista.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli lasten sosioemotionaalisten taitojen kehityksessä. Vaikka aihetta on tutkittu laajasti yleisessä varhaiskasvatuksessa, vuorohoidon näkökulmasta tutkimusta on vielä vähän. Sen sijaan vuorohoidon erityispiirteisiin liittyvää tutkimustietoa on saatavilla. Sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen on kehitetty monia pedagogisia menetelmiä, kuten lämmin ja sensitiivinen vuorovaikutus, ryhmätaitoharjoitukset sekä erilaiset tunnemittarit itsesäätelyn tueksi.
Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa edellyttää tietoista ja sensitiivistä pedagogiikkaa sekä ymmärrystä vuorohoidon erityispiirteistä. Kun arjen käytännöt tukevat lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, luodaan samalla vahvaa perustaa lapsen hyvinvoinnille ja tule-vaisuuden kasvulle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten lasten sosioemotionaalisia taitoja tuetaan varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Lisäksi työssä tarkastellaan vuorohoitoympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita näiden taitojen tukemisessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka toteutustapana on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto koostuu varhaiskasvatuksen ammattikirjallisuudesta, väitöskirjoista sekä vertaisarvioiduista artikkeleista.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli lasten sosioemotionaalisten taitojen kehityksessä. Vaikka aihetta on tutkittu laajasti yleisessä varhaiskasvatuksessa, vuorohoidon näkökulmasta tutkimusta on vielä vähän. Sen sijaan vuorohoidon erityispiirteisiin liittyvää tutkimustietoa on saatavilla. Sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen on kehitetty monia pedagogisia menetelmiä, kuten lämmin ja sensitiivinen vuorovaikutus, ryhmätaitoharjoitukset sekä erilaiset tunnemittarit itsesäätelyn tueksi.
Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa edellyttää tietoista ja sensitiivistä pedagogiikkaa sekä ymmärrystä vuorohoidon erityispiirteistä. Kun arjen käytännöt tukevat lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä, luodaan samalla vahvaa perustaa lapsen hyvinvoinnille ja tule-vaisuuden kasvulle.