2D-PELI RASPBERRY PI -ALUSTALLE
Yliviiri, Ismo (2025)
Yliviiri, Ismo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Arcade-tyylinen 2D-peli, joka toimii Raspberry Pi -mikrotietokoneella RetroPie-ohjelmiston avulla ja on tarkoitettu käytettäväksi fyysisessä Arcade-pelikaapissa. Pelin tavoitteena oli olla opettavainen, ja se suunnattiin erityisesti lapsille. Pelissä pelaaja oppii tunnistamaan tietokoneen osien nimet ja ulkonäön keräämällä niitä pelimaailmassa.
Opinnäytetyö lähti vireille selvittämällä, onko mahdollista käyttää Unity-pelimoottorilla kehitettyä peliä RetroPiessa ja millaisia vaihtoehtoisia toteutustapoja on käytettävissä, jos suoraa yhteensopivuutta ei ole. Tietoperusta käsittelee muun muassa Raspberry Pi -laitteistoa, RetroPie-järjestelmää, peliohjainten toimintaperiaatteita sekä pelin suunnittelua. Työ sisälsi sekä tutkimuksellista selvitystyötä että käytännön kehittämistyötä. Aineistoa hankittiin kokeilemalla eri ohjelmisto- ja laitteistoyhdistelmiä käytännössä. Näihin kuuluivat muun muassa yritykset suorittaa Unity-peliä Raspberry Pi:llä hyödyntäen WebGL-ratkaisua ja eri emulaattoreita, sekä PyGamella toteutettiin pelin testaaminen RetroPie-alustalla eri ohjauslaitteilla, kuten näppäimistöllä, USB-ohjaimella ja Arcade-ohjaimella.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehitettiin peli, joka on visuaalisesti lapsiystävällinen, helppokäyttöinen ja opettavainen. Unitylla kehitettyä alkuperäistä peliä ei saatu toimimaan RetroPiessa, joten peli portattiin Python-kielellä PyGame-ympäristöön, jossa sen logiikka ja visuaaliset elementit toteutettiin uudelleen. Peli käynnistyy suoraan Retropien valikosta, ja sitä voi ohjata Arcade-tyylisellä sauvaohjaimella ja painikkeilla. Työ osoittaa, että omien pelien kehittäminen RetroPie-alustalle on mahdollista ja tarjoaa hyödyllistä tietoa vastaavien projektien toteutukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää niin pelikehityksessä kuin opetuskäyttöön suunnattujen sovellusten suunnittelussa Raspberry Pi -ympäristössä.
Opinnäytetyö lähti vireille selvittämällä, onko mahdollista käyttää Unity-pelimoottorilla kehitettyä peliä RetroPiessa ja millaisia vaihtoehtoisia toteutustapoja on käytettävissä, jos suoraa yhteensopivuutta ei ole. Tietoperusta käsittelee muun muassa Raspberry Pi -laitteistoa, RetroPie-järjestelmää, peliohjainten toimintaperiaatteita sekä pelin suunnittelua. Työ sisälsi sekä tutkimuksellista selvitystyötä että käytännön kehittämistyötä. Aineistoa hankittiin kokeilemalla eri ohjelmisto- ja laitteistoyhdistelmiä käytännössä. Näihin kuuluivat muun muassa yritykset suorittaa Unity-peliä Raspberry Pi:llä hyödyntäen WebGL-ratkaisua ja eri emulaattoreita, sekä PyGamella toteutettiin pelin testaaminen RetroPie-alustalla eri ohjauslaitteilla, kuten näppäimistöllä, USB-ohjaimella ja Arcade-ohjaimella.
Opinnäytetyön lopputuloksena kehitettiin peli, joka on visuaalisesti lapsiystävällinen, helppokäyttöinen ja opettavainen. Unitylla kehitettyä alkuperäistä peliä ei saatu toimimaan RetroPiessa, joten peli portattiin Python-kielellä PyGame-ympäristöön, jossa sen logiikka ja visuaaliset elementit toteutettiin uudelleen. Peli käynnistyy suoraan Retropien valikosta, ja sitä voi ohjata Arcade-tyylisellä sauvaohjaimella ja painikkeilla. Työ osoittaa, että omien pelien kehittäminen RetroPie-alustalle on mahdollista ja tarjoaa hyödyllistä tietoa vastaavien projektien toteutukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää niin pelikehityksessä kuin opetuskäyttöön suunnattujen sovellusten suunnittelussa Raspberry Pi -ympäristössä.