Urapolkujen ja urasuunnitelmien tukeminen tradenomiopintojen aikana
Tuoppajärvi, Arvo; Törmi, Toni (2025)
Tuoppajärvi, Arvo
Törmi, Toni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Oulun ammattikorkeakoulun
liiketalouden opiskelijoiden ammatillista uraohjautuvuutta ja urasuunnittelutaitoja.
Tavoitteena tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle toteutuskelpoisia ehdotuksia
tai keinoja, joita he voivat halutessaan sisällyttää nykyiseen uraohjauksen
suunnittelun tukemiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee opiskelijoiden uraohjautuvuutta,
uratietoisuuden syntymistä, tämänhetkistä työmarkkina- ja työllistymistilannetta
sekä opiskelijoiden itsetuntemusta uraohjautuvuuden kulmakivenä.
Itsetuntemuksen nostimme yhdeksi tärkeistä tekijöistä urasuunnittelussa.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus nykytilanteesta ja siitä, mitä liiketalouden
opiskelijat toivoisivat oppilaitokselta. Tutkimus toteutettiin laadullisen
kyselytutkimuksena. Liiketalouden opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka lähetettiin
heille sähköpostitse. Tutkimuksen kysymykset valikoitiin sen perusteella, mistä
tarvitsimme lisätietoa. Kysymyksiä ohjasi myös tietoperustassa todetut asiat.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta laadimme kehitysehdotuksia, jotka
perustuivat opiskelijoiden vastauksissa esiin nousseisiin tarpeisiin ja toiveisiin.
Ehdotukset koostuivat valmiista, muokattavissa olevista ratkaisuista, joita
voidaan soveltaa toimeksiantajalle sopiviksi. Tarkoituksena oli tunnistaa ja
nostaa esille ne osa-alueet, joissa opiskelijat kokevat tarvitsevansa enemmän
tukea uraohjaukseen liittyen, esimerkiksi henkilökohtaisen neuvonnan
saatavuus, työelämäkontaktien lisääminen tai konkreettisemmat työkalut
urasuunnitteluun.
liiketalouden opiskelijoiden ammatillista uraohjautuvuutta ja urasuunnittelutaitoja.
Tavoitteena tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle toteutuskelpoisia ehdotuksia
tai keinoja, joita he voivat halutessaan sisällyttää nykyiseen uraohjauksen
suunnittelun tukemiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee opiskelijoiden uraohjautuvuutta,
uratietoisuuden syntymistä, tämänhetkistä työmarkkina- ja työllistymistilannetta
sekä opiskelijoiden itsetuntemusta uraohjautuvuuden kulmakivenä.
Itsetuntemuksen nostimme yhdeksi tärkeistä tekijöistä urasuunnittelussa.
Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimus nykytilanteesta ja siitä, mitä liiketalouden
opiskelijat toivoisivat oppilaitokselta. Tutkimus toteutettiin laadullisen
kyselytutkimuksena. Liiketalouden opiskelijat vastasivat kyselyyn, joka lähetettiin
heille sähköpostitse. Tutkimuksen kysymykset valikoitiin sen perusteella, mistä
tarvitsimme lisätietoa. Kysymyksiä ohjasi myös tietoperustassa todetut asiat.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta laadimme kehitysehdotuksia, jotka
perustuivat opiskelijoiden vastauksissa esiin nousseisiin tarpeisiin ja toiveisiin.
Ehdotukset koostuivat valmiista, muokattavissa olevista ratkaisuista, joita
voidaan soveltaa toimeksiantajalle sopiviksi. Tarkoituksena oli tunnistaa ja
nostaa esille ne osa-alueet, joissa opiskelijat kokevat tarvitsevansa enemmän
tukea uraohjaukseen liittyen, esimerkiksi henkilökohtaisen neuvonnan
saatavuus, työelämäkontaktien lisääminen tai konkreettisemmat työkalut
urasuunnitteluun.