Arctis 1: Building the World of Arctis: The Development of our Visual Identity and Live Performance
Sandström, Alva (2025)
Sandström, Alva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219461
Tiivistelmä
In year 2024 and 2025, Finnish metal band, Arctis, released their first album on Napalm Records, toured Europe with Apocalyptica, and recorded their second album. Three members of the band, Alva Sandström, Mika Paananen and Michael Mikander used these experiences as the basis for Master’s research projects at Novia University of Applied Sciences. This thesis, written by Sandström, explores the development of the visual identity of Arctis.
Arctis is more than just music, we are building a universe. From the very beginning, we have worked as intentionally on our visual identity as we have on crafting our sound. Our goal has always been to create a world listeners can step into, not only with their ears, but with their eyes and imagination. That said, the music always comes first. We write because we love it, and because we are committed to making this our lifelong path. When a song naturally aligns with the broader identity we’re shaping, we extend it visually, but never at the expense of the music itself.
This thesis reflects on the creative evolution of Arctis, from our early musical foundations to the development of our visual and performing identity. I examine how our band name sparked the concept behind our world, how we shaped our characters and aesthetic language, and how we translated that identity into photos, music videos, and ultimately our live show. I also delve into the development of our onstage personas, with a particular focus on my own role as "the Ice Queen", and explore the creative, technical, and emotional work involved in bringing our universe to life on stage.
What I present here, from my perspective as front person, singer, and topliner for the band, is the result of years of hands-on experience, shaped by trial and error, the influence of bands we admire, and valuable conversations with people in the industry who have guided us along the way. This thesis offers insight into the process of building a cohesive artistic identity, and I hope it may serve as inspiration for other artists navigating a similar creative path.
This thesis was submitted with a comprehensive portfolio of supplementary material. Included here are links to online content and a list of the appendix materials that were submitted. To request access, please contact the author via the contact page on the Arctis website. År 2024–2025 släppte det finländska metalbandet Arctis sitt debutalbum på Napalm Records, turnerade i Europa tillsammans med Apocalyptica och spelade in sitt andra album. Tre av bandets medlemmar – Alva Sandström, Mika Paananen och Michael Mikander -använde dessa erfarenheter som grund för sina respektive forskningsprojekt vid Yrkeshögskolan Novia. Denna avhandling, författad av Sandström, fokuserar på utvecklingen av Arctis visuella identitet.
Arctis är mer än ett band – det är ett universum vi bygger. Från början har vi arbetat medvetet och parallellt med både vårt sound och vårt visuella uttryck. Vårt mål har alltid varit att skapa en värld som lyssnaren inte bara kan höra, utan också se och föreställa sig. Samtidigt står musiken alltid i centrum – vi skriver för att vi älskar det, och för att vi ser detta som en livslång resa. När en låt naturligt sammanfaller med vår övergripande identitet, bygger vi vidare på den visuellt – men aldrig på bekostnad av musiken.
Den här avhandlingen reflekterar över Arctis kreativa utveckling – från våra musikaliska rötter till utformningen av vår visuella och sceniska identitet. Jag undersöker hur bandnamnet väckte idéerna bakom vårt koncept, hur vi skapade våra karaktärer och vårt estetiska språk, och hur vi översatte detta till fotografi, musikvideor och liveshower. Särskilt fokus ligger på utvecklingen av våra scenpersonas, med tonvikt på min egen roll som "The Ice Queen". Jag utforskar de kreativa, tekniska och känslomässiga processer som väcker vårt universum till liv på scenen.
Det jag presenterar här – utifrån mitt perspektiv som frontperson, sångare och topliner i bandet – är resultatet av flera års praktisk erfarenhet, formad av försök, misstag, inspiration från band vi beundrar och insiktsfulla samtal med personer i branschen. Denna avhandling ger en inblick i processen att bygga en sammanhållen konstnärlig identitet, och jag hoppas att den kan inspirera andra konstnärer som befinner sig på en liknande kreativ resa.
Denna avhandling lämnades in med en omfattande portfölj av kompletterande material. Här finns länkar till onlineinnehåll och en lista över bilagamaterial som skickades in. För att begära åtkomst, kontakta författaren via kontaktsidan på Arctis webbplats.
Arctis is more than just music, we are building a universe. From the very beginning, we have worked as intentionally on our visual identity as we have on crafting our sound. Our goal has always been to create a world listeners can step into, not only with their ears, but with their eyes and imagination. That said, the music always comes first. We write because we love it, and because we are committed to making this our lifelong path. When a song naturally aligns with the broader identity we’re shaping, we extend it visually, but never at the expense of the music itself.
This thesis reflects on the creative evolution of Arctis, from our early musical foundations to the development of our visual and performing identity. I examine how our band name sparked the concept behind our world, how we shaped our characters and aesthetic language, and how we translated that identity into photos, music videos, and ultimately our live show. I also delve into the development of our onstage personas, with a particular focus on my own role as "the Ice Queen", and explore the creative, technical, and emotional work involved in bringing our universe to life on stage.
What I present here, from my perspective as front person, singer, and topliner for the band, is the result of years of hands-on experience, shaped by trial and error, the influence of bands we admire, and valuable conversations with people in the industry who have guided us along the way. This thesis offers insight into the process of building a cohesive artistic identity, and I hope it may serve as inspiration for other artists navigating a similar creative path.
This thesis was submitted with a comprehensive portfolio of supplementary material. Included here are links to online content and a list of the appendix materials that were submitted. To request access, please contact the author via the contact page on the Arctis website.
Arctis är mer än ett band – det är ett universum vi bygger. Från början har vi arbetat medvetet och parallellt med både vårt sound och vårt visuella uttryck. Vårt mål har alltid varit att skapa en värld som lyssnaren inte bara kan höra, utan också se och föreställa sig. Samtidigt står musiken alltid i centrum – vi skriver för att vi älskar det, och för att vi ser detta som en livslång resa. När en låt naturligt sammanfaller med vår övergripande identitet, bygger vi vidare på den visuellt – men aldrig på bekostnad av musiken.
Den här avhandlingen reflekterar över Arctis kreativa utveckling – från våra musikaliska rötter till utformningen av vår visuella och sceniska identitet. Jag undersöker hur bandnamnet väckte idéerna bakom vårt koncept, hur vi skapade våra karaktärer och vårt estetiska språk, och hur vi översatte detta till fotografi, musikvideor och liveshower. Särskilt fokus ligger på utvecklingen av våra scenpersonas, med tonvikt på min egen roll som "The Ice Queen". Jag utforskar de kreativa, tekniska och känslomässiga processer som väcker vårt universum till liv på scenen.
Det jag presenterar här – utifrån mitt perspektiv som frontperson, sångare och topliner i bandet – är resultatet av flera års praktisk erfarenhet, formad av försök, misstag, inspiration från band vi beundrar och insiktsfulla samtal med personer i branschen. Denna avhandling ger en inblick i processen att bygga en sammanhållen konstnärlig identitet, och jag hoppas att den kan inspirera andra konstnärer som befinner sig på en liknande kreativ resa.
Denna avhandling lämnades in med en omfattande portfölj av kompletterande material. Här finns länkar till onlineinnehåll och en lista över bilagamaterial som skickades in. För att begära åtkomst, kontakta författaren via kontaktsidan på Arctis webbplats.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
A) Thesis concert : 1. Music competition “Bravo, Turku 2014!” – 9.5.2014 2. Gala-concert of music competition “Bravo, Turku 2014!” – 10.5.2014 B) Music competitions : how to prepare yourself for the competition?
Filatov, Maksym (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)In this thesis there are two parts; artistic and written. The artistic part contains recordings of my participation in music competition “Bravo”, which was in Turku 2014 and of gala-concert one day after the competition. ... -
Music goes social! : music startups' viewpoints on marketing communications, social media and music industry
Vermasheinä, Kaisa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2011)This thesis studies Finnish music industry startups’ viewpoints on marketing communica-tions and social media, as well as their views on the future of the music business. Four Finland based music industry startups were ... -
Music phrasing : the importance of teaching music phrasing to the pupils studying music instruments
Borshchev, Andrei (2022)The objective was to familiarize the author during the thesis process in more depth with the importance of teaching music phrasing to the students studying music instruments. As a method of the thesis has been used the ...