Osallisuutta edistävä käsityökasvatus varhaiskasvatuksessa: käsinukkeprojekti 5–6-vuotiaille lapsille
Enbuske, Kati (2025)
Enbuske, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219317
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on osallisuutta edistävä käsityökasvatus varhaiskasvatuksessa. Olen toteuttanut opinnäytetyöni toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena olen suunnitellut ja ohjannut 5–6-vuotiaille lapsille soveltuvan käsinukkeprojektin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista hyötyä lapsille on käsitöiden tekemisestä ja millä tavalla lasten osallisuutta voidaan edistää varhaiskasvatuksen käsityökasvatuksessa. Tavoitteenani opinnäytetyössäni oli syventää omaa ammatillisuuttani ja tarjota myös muille varhaiskasvatuksen ammattilaisille ideoita lasten osallisuutta edistävään käsityökasvatukseen.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä koostui varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen tarkastelusta, osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen käsityökasvatuksessa. Tietoperustassa perehdyin myös kokonaisen käsityön käsitteeseen.
Toteutin opinnäytetyön kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelminä hyödynsin osallistuvaa havainnointia ja oman toiminnan reflektointia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden päätyttyä keräsin ryhmän kasvattajilta kirjallista palautetta ja lapsiryhmältä suullista palautetta. Analyysimenetelmänä opinnäytetyössäni käytin teemoittelua.
Projektin tulokset osoittivat, että käsityökasvatukseen liittyvässä toiminnassa voidaan tehdä lasten osallisuutta edistäviä toimenpiteitä. Projektista saatujen palautteiden perusteella lapset innostuivat käsitöiden tekemisestä, oppivat hienomotorisia taitoja ja suunnittelivat yhdessä ryhmänä uusia leikkejä itsetehdyillä käsinukeilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista hyötyä lapsille on käsitöiden tekemisestä ja millä tavalla lasten osallisuutta voidaan edistää varhaiskasvatuksen käsityökasvatuksessa. Tavoitteenani opinnäytetyössäni oli syventää omaa ammatillisuuttani ja tarjota myös muille varhaiskasvatuksen ammattilaisille ideoita lasten osallisuutta edistävään käsityökasvatukseen.
Tietoperusta tässä opinnäytetyössä koostui varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen tarkastelusta, osallisuudesta varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen käsityökasvatuksessa. Tietoperustassa perehdyin myös kokonaisen käsityön käsitteeseen.
Toteutin opinnäytetyön kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella ja tutkimusmenetelminä hyödynsin osallistuvaa havainnointia ja oman toiminnan reflektointia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden päätyttyä keräsin ryhmän kasvattajilta kirjallista palautetta ja lapsiryhmältä suullista palautetta. Analyysimenetelmänä opinnäytetyössäni käytin teemoittelua.
Projektin tulokset osoittivat, että käsityökasvatukseen liittyvässä toiminnassa voidaan tehdä lasten osallisuutta edistäviä toimenpiteitä. Projektista saatujen palautteiden perusteella lapset innostuivat käsitöiden tekemisestä, oppivat hienomotorisia taitoja ja suunnittelivat yhdessä ryhmänä uusia leikkejä itsetehdyillä käsinukeilla.