Enriching Lives with Guides - Creating a Brand for an Online Information Service
Gousatinski, Vitali (2015)
Gousatinski, Vitali
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204600
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö dokumentoi brändi-identiteetin luontiprosessia Hollow Guide brändiä varten. Kirjoittajalla on ollut tavoitteena useamman vuoden ajan perustaa tietopohjaisen www-sivuston joka tarjoaisi kävijöille korkealaatuista tietoa monenlaisista aiheista. Hollow Guide brändin luonti on kulminointi kirjoittajan kokemuksista freelancerina, yrittäjänä ja nettisivusuunnittelijana.
Brändi-identiteetin luonti vaatii monien asioiden harkitsemista, kaupallisesta strategiasta design-periaatteiden noudattamiseen. Aloittamalla käsitteellisestä brändi identiteetistä, kirjoittaja esittää moninaisia teorioita ja periaatteita edistääkseen suunnittelupäätöksien avartamista. Määrittääkseen brändin arvot, sen missio ja tunnistaakseen sen ainutlaatuisen arvolupauksen, kirjoittaja on valinnut Aakerin (2002) bränditeoriamallin esittääkseen eri näkökulmia jonka kautta brändin identiteettiä voidaan luoda. Tämä luotu käsitteellinen runko ohjaa brändin visuaalisen identiteetin suunnittelua, joka koostuu sen typografiasta, taittopohjajärjestelmästä, väripaletista sekä logosta.
Tämän opinnäytetyön rakenne valittiin luodakseen kokonaisvaltaisen dokumentoinnin brändiluontiprosessista, joka yleensä keskittyy visuaaliseen suunnitteluun mutta ei käsittele käsitteellistä brändi identiteettiä eikä sen taustoja. Sisällyttämällä nämä näkökohdat opinnäytteeseen, kirjoittajan tavoite on auttaa lukijoita edistämään heidän omia työprosesseja.
Lopullinen brändi-identiteetti on ainutlaatuinen ja selkeä. Käsitteellinen identiteetti määrittää selkeät tavoitteet ja ikuisen mission tuottamaan korkealaatuista multimediasisältöä. Brändillä on tarvittavat visuaaliset varat jota se tarvitse tiedottaakseen viestiään luonteenomaisesti.
Brändi-identiteetin luonti vaatii monien asioiden harkitsemista, kaupallisesta strategiasta design-periaatteiden noudattamiseen. Aloittamalla käsitteellisestä brändi identiteetistä, kirjoittaja esittää moninaisia teorioita ja periaatteita edistääkseen suunnittelupäätöksien avartamista. Määrittääkseen brändin arvot, sen missio ja tunnistaakseen sen ainutlaatuisen arvolupauksen, kirjoittaja on valinnut Aakerin (2002) bränditeoriamallin esittääkseen eri näkökulmia jonka kautta brändin identiteettiä voidaan luoda. Tämä luotu käsitteellinen runko ohjaa brändin visuaalisen identiteetin suunnittelua, joka koostuu sen typografiasta, taittopohjajärjestelmästä, väripaletista sekä logosta.
Tämän opinnäytetyön rakenne valittiin luodakseen kokonaisvaltaisen dokumentoinnin brändiluontiprosessista, joka yleensä keskittyy visuaaliseen suunnitteluun mutta ei käsittele käsitteellistä brändi identiteettiä eikä sen taustoja. Sisällyttämällä nämä näkökohdat opinnäytteeseen, kirjoittajan tavoite on auttaa lukijoita edistämään heidän omia työprosesseja.
Lopullinen brändi-identiteetti on ainutlaatuinen ja selkeä. Käsitteellinen identiteetti määrittää selkeät tavoitteet ja ikuisen mission tuottamaan korkealaatuista multimediasisältöä. Brändillä on tarvittavat visuaaliset varat jota se tarvitse tiedottaakseen viestiään luonteenomaisesti.