Transmies romanssipelin päähenkilönä : Blue Lobster -visual novel-demo
Mustaparta, Niki (2025)
Mustaparta, Niki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319678
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka muut pelinkehittäjät ovat suunnitelleet ja kirjoittaneet transsukupuolisia mieshahmoja ja vertaillut muutamaa valikoitua hahmoa omaan hahmooni. Tavoitteena oli pohtia, miten voin hyödyntää löytämiäni tietoja omaan videopeliprojektiini Blue Lobsteriin, jonka päähenkilö on myös transsukupuolinen mies.
Valitsin kolme muiden pelinkehittäjien tekemää mieshahmoa mahdollisimman erilaisista eri genrejen videopeleistä saadakseni mahdollisimman laajan kuvan transsukupuolisten mieshahmojen nykyisestä tilanteesta. Halusin selvittää, mitä on jo tehty ja tehdä päätelmiä siitä, mitä voisi tehdä vielä paremmin. Tarkasteluni kohteena olivat kyseisten hahmojen design, sekä heistä käyty dialogi ja miten heidän sukupuoli-identiteettinsä näkyvät näissä. Tutkin myös hieman hahmojen saamaa palautetta ja vastaanottoa. Lopuksi vertailin tutkimiani hahmojani omaan hahmooni, erittelin yhteneväisyyksiä ja eroja, sekä pohdin, miten voisin kehittää omaa hahmoani eteenpäin trans-representaation näkökulmasta. Lähteisiini kuuluivat videopelihahmojen lisäksi muun muassa videopeliarvostelut, lehtijulkaisut, uutissivustot, nettikeskustelut, muotijulkaisut, sekä lääketieteelliset julkaisut.
Teososuutenani kehitin Blue Lobster -visual novel-demon Ren'Py-ilmaisohjelmistolla. Päivitin ensimmäisen demoversion grafiikat tekemällä kaiken uudestaan, mutta hyödynsin aiemmassa demoversiossa käytettyä käsikirjoitusta demon alkupuolella. Kuvitin pelidemon Clip Studio Paint-ohjelmalla alusta loppuun ja musiikit latasin Uppbeat.io -sivustolta. Linkki valmiiseen demoon löytyy opinnäytetyöni liitteistä.
Opinnäytetyöprosessi antoi minulle mielestäni hyvät eväät Blue Lobsterin jatkotyöstöön; osaan paremmin hahmottaa, missä pelinkehittäjillä on vielä paranneltavaa ja miten voin itse lisätä omaa panostani trans-representaation parantamista ajatellen. Samalla sain tietysti lisää kokemusta visual novel-pelin kehittämisestä, tarinankerronnasta ja hahmosuunnittelusta.
Valitsin kolme muiden pelinkehittäjien tekemää mieshahmoa mahdollisimman erilaisista eri genrejen videopeleistä saadakseni mahdollisimman laajan kuvan transsukupuolisten mieshahmojen nykyisestä tilanteesta. Halusin selvittää, mitä on jo tehty ja tehdä päätelmiä siitä, mitä voisi tehdä vielä paremmin. Tarkasteluni kohteena olivat kyseisten hahmojen design, sekä heistä käyty dialogi ja miten heidän sukupuoli-identiteettinsä näkyvät näissä. Tutkin myös hieman hahmojen saamaa palautetta ja vastaanottoa. Lopuksi vertailin tutkimiani hahmojani omaan hahmooni, erittelin yhteneväisyyksiä ja eroja, sekä pohdin, miten voisin kehittää omaa hahmoani eteenpäin trans-representaation näkökulmasta. Lähteisiini kuuluivat videopelihahmojen lisäksi muun muassa videopeliarvostelut, lehtijulkaisut, uutissivustot, nettikeskustelut, muotijulkaisut, sekä lääketieteelliset julkaisut.
Teososuutenani kehitin Blue Lobster -visual novel-demon Ren'Py-ilmaisohjelmistolla. Päivitin ensimmäisen demoversion grafiikat tekemällä kaiken uudestaan, mutta hyödynsin aiemmassa demoversiossa käytettyä käsikirjoitusta demon alkupuolella. Kuvitin pelidemon Clip Studio Paint-ohjelmalla alusta loppuun ja musiikit latasin Uppbeat.io -sivustolta. Linkki valmiiseen demoon löytyy opinnäytetyöni liitteistä.
Opinnäytetyöprosessi antoi minulle mielestäni hyvät eväät Blue Lobsterin jatkotyöstöön; osaan paremmin hahmottaa, missä pelinkehittäjillä on vielä paranneltavaa ja miten voin itse lisätä omaa panostani trans-representaation parantamista ajatellen. Samalla sain tietysti lisää kokemusta visual novel-pelin kehittämisestä, tarinankerronnasta ja hahmosuunnittelusta.