VALOKUVIEN ARVO MATKAKOKEMUKSELLE
Saari, Meiju (2015)
Saari, Meiju
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214665
Tiivistelmä
Valokuvaus on monelle yhä merkittävämpi osa matkaa. Kuvia otetaan ja jaetaan paljon, sekä matkan aikana, että matkan jälkeen sosiaalisessa mediassa. Kuvien kasvava rooli sai pohtimaan kuvattoman matkan arvoa. Työn tavoitteena oli tutkia valokuvien ja kuvaamisen merkitystä vapaa-ajan matkailijalle niiden matkalle tuottaman arvon kannalta. Tärkein kysymys on miten valokuvat lopulta tuovat arvoa matkakokemukselle, jos tuovat. Tutkimus selvittää myös matkailijoiden kuvaustottumuksia ja matkakuvien jakamista sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen teoriaosuudessa on määritelty vapaa-ajan matkailija, sillä tutkimus keskittyy selvittämään vapaa-ajallaan matkailevien kokemuksia kuvien tuomasta arvosta. Tutkimusaiheen ymmärtämistä tukevat lisäksi matkan ja kokemuksen määritelmät. Motivaatio ja matkailijan kokema arvo liittyvät keskeisesti toisiinsa. Luvussa motivaatio olen käsitellyt matkailijan ja motivaation suhdetta, haasteita motiivien tutkimuksessa, sekä matkavalokuvausmotiiveja. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Haastatteluista kävi ilmi, että kuvien arvoa matkakokemukselle ei aikaisemmin ole ajateltu. Osallistujien oli vaikea arvioida kuvien tuomaa arvoa. Sen sijaan moni oli ajatellut olisiko matkasta, tai hetkestä saanut enemmän irti valokuvaamatta. Tutkimus tuotti paljon mielenkiintoisia ajatuksia valokuvauksen merkityksestä ja kuvien arvosta. Vahva enemmistö haastateltavista oli sitä mieltä, että valokuvaton matka on yhtä arvokas kuin valokuvallinen matka. Yllättävää oli miten moni ajatteli valokuvattoman matkan olevan ulkopuolisen silmissä vähemmän arvokkaampi. Mielenkiintoisia vastauksia tuli myös kysymyksiin, mikä motivoi jakamaan valokuvia mediassa ja miten suhtaudutaan muiden matkakuviin.