Yhteistyön parantaminen hankintaosaamista kehittämällä
Railamaa, Elina (2025)
Railamaa, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319641
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Espoon kaupungin hankintakeskuksen sisäisten asiakkaiden kokemusta palveluyhteistyöstä hankintakeskuksen kanssa ja lisätä hankintaosaamista kohdeorganisaatiossa. Tavoitteena oli myös kehittää toimintaa siten, että hankintaosaamisen lisääminen tapahtuisi resurssitehokkaasti.
Teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat hankintojen strateginen lähestymistapa ja hankintojen keskittäminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältöstrategiaa, asiakasnäkökulmaa, hankintaosaamisen merkitystä ja niiden vaikutuksia hankintojen sekä hankintatoiminnan suunnitelmallisuuteen. Lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, koska tutkimusongelma oli käytännönläheinen ja tutkimuskohteen ymmärtäminen oli keskiössä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sisäiselle asiakkaalle kohdistettuja kyselyjä sekä haastatteluja ja lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla hankintakeskuksen henkilöstöä.
Tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi pilotoitiin sisäiselle asiakkaalle suunnattuja osallistavia tilaisuuksia, keskusteluhetkiä. Kehitystyön toteutumista arvioitiin kehitystyön mittareiden tulosten perusteella. Pilottien tuloksena saatiin toimiva keskustelutilaisuuksien konsepti ja keskustelutilaisuuksiin osallistuneiden hankintaosaaminen lisääntyi.
Kehitystyön keskustelutilaisuuksiin osallistujille tehdyn kyselyn perusteella keskustelutilaisuudet edistivät hankintaosaamista. Lisäksi asiakastyytyväisyys oli kohonnut mitattuna yhteistyönsujuvuuden mittarilla. Kehitystyössä luotu konsepti ja kehitysehdotukset mahdollistavat toiminnan parantamisen tulevaisuudessa.
Teoreettiseen viitekehykseen kuuluivat hankintojen strateginen lähestymistapa ja hankintojen keskittäminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin sisältöstrategiaa, asiakasnäkökulmaa, hankintaosaamisen merkitystä ja niiden vaikutuksia hankintojen sekä hankintatoiminnan suunnitelmallisuuteen. Lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, koska tutkimusongelma oli käytännönläheinen ja tutkimuskohteen ymmärtäminen oli keskiössä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sisäiselle asiakkaalle kohdistettuja kyselyjä sekä haastatteluja ja lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla hankintakeskuksen henkilöstöä.
Tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi pilotoitiin sisäiselle asiakkaalle suunnattuja osallistavia tilaisuuksia, keskusteluhetkiä. Kehitystyön toteutumista arvioitiin kehitystyön mittareiden tulosten perusteella. Pilottien tuloksena saatiin toimiva keskustelutilaisuuksien konsepti ja keskustelutilaisuuksiin osallistuneiden hankintaosaaminen lisääntyi.
Kehitystyön keskustelutilaisuuksiin osallistujille tehdyn kyselyn perusteella keskustelutilaisuudet edistivät hankintaosaamista. Lisäksi asiakastyytyväisyys oli kohonnut mitattuna yhteistyönsujuvuuden mittarilla. Kehitystyössä luotu konsepti ja kehitysehdotukset mahdollistavat toiminnan parantamisen tulevaisuudessa.