Verkkosivuston käytettävyyden asiantuntija-arviointi : case Zimple Oy:n suomenkielinen verkkosivusto
Hokkanen, Heidi (2025)
Hokkanen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319796
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkkosivuston käytettävyyden arviointia asiantuntija-arvioinnin näkökulmasta. Opinnäytetyössä suoritettiin käytettävyysarviointi Zimple Oy:n verkkosivustolle. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi yrityksen sivustolla esiintyviä käytettävyysongelmia, jotta näitä ongelmia voidaan korjata ja siten parantaa sivuston käytettävyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkastellaan käytettävyyden määritelmiä ja tutustutaan heuristiseen arviointiin menetelmänä. Tutkimusosion tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, aineisto kerättiin sovelletun heuristisen arvioinnin avulla ja saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sovelletun heuristisen arvioinnin avulla sivustolta löytyi monentyyppisiä käytettävyysongelmia. Jotkut ongelmat olivat laajoja, koko sivustoa koskevia, toiset taas tarkkarajaisia. Ongelmia löytyi sivuston eri osa-alueista ja elementeistä. Osa ongelmista oli rakenteellisia ja osa taas kosmeettisia. Myös löydettyjen käytettävyysongelmien vakavuustasot vaihtelivat: matala- ja keskitasoisia ongelmia löytyi määrällisesti enemmän kuin vakavia ongelmia. Käytettävyysongelmien lisäksi sivustolta löytyi myös käytettävyyttä tukevia suunnitteluratkaisuja.
Tuloksien perusteella todetaan, että arvioinnin kohteena olleen verkkosivuston käytettävyyttä voisi pyrkiä parantamaan erityisesti sisältöä uudelleen järjestämällä, korjaamalla navigointiin liittyviä ongelmia sekä yhtenäistämällä sivuston elementtien tyylejä ja sivujen taittoa. Lisäksi todetaan, että heuristinen arviointi verkkosivuston käytettävyyden arviointimenetelmänä on toimiva, etenkin siinä vaiheessa, kun tarkoituksena on saada yleiskuva sivuston käytettävyysongelmista.
Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkastellaan käytettävyyden määritelmiä ja tutustutaan heuristiseen arviointiin menetelmänä. Tutkimusosion tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta, aineisto kerättiin sovelletun heuristisen arvioinnin avulla ja saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että sovelletun heuristisen arvioinnin avulla sivustolta löytyi monentyyppisiä käytettävyysongelmia. Jotkut ongelmat olivat laajoja, koko sivustoa koskevia, toiset taas tarkkarajaisia. Ongelmia löytyi sivuston eri osa-alueista ja elementeistä. Osa ongelmista oli rakenteellisia ja osa taas kosmeettisia. Myös löydettyjen käytettävyysongelmien vakavuustasot vaihtelivat: matala- ja keskitasoisia ongelmia löytyi määrällisesti enemmän kuin vakavia ongelmia. Käytettävyysongelmien lisäksi sivustolta löytyi myös käytettävyyttä tukevia suunnitteluratkaisuja.
Tuloksien perusteella todetaan, että arvioinnin kohteena olleen verkkosivuston käytettävyyttä voisi pyrkiä parantamaan erityisesti sisältöä uudelleen järjestämällä, korjaamalla navigointiin liittyviä ongelmia sekä yhtenäistämällä sivuston elementtien tyylejä ja sivujen taittoa. Lisäksi todetaan, että heuristinen arviointi verkkosivuston käytettävyyden arviointimenetelmänä on toimiva, etenkin siinä vaiheessa, kun tarkoituksena on saada yleiskuva sivuston käytettävyysongelmista.