Tekoälyn hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin johtamisessa Pk-yrityksissä
Ruotsalainen, Arttu (2025)
Ruotsalainen, Arttu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319901
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee tekoälyn hyödyntämistä myynnin ja markkinoinnin johtamisessa Pohjois-Karjalan Pk-yrityksissä. Työn lähtökohtana on havainto, että tekoälyteknologioiden merkitys liiketoiminnan kehittämisessä kasvaa, mutta pk-yritysten valmiudet ja halut hyödyntää niitä vaihtelevat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin alueen Pk-yritykset soveltavat tekoälyä myynnin ja markkinoinnin johtamisessa ja millaisia esteitä tai edellytyksiä sen käyttöön liittyy.
Teoreettinen viitekehys rakentuu tekoälyn rooliin liiketoimintaprosesseissa sekä myynnin ja markkinoinnin johtamisen perusperiaatteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla Pohjois-Karjalassa toimivien Pk-yritysten edustajia.
Tulokset osoittavat, että pk-yritykset ovat yleisesti tietoisia tekoälyn mahdollisuuksista, mutta sen hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin johtamisessa on vielä rajallista. Suurin osa ei ole valmis panostamaan sen käyttöönottoon tai ei koe sitä merkityksellisenä liiketoimintansa kehittämisen kannalta. Tämä luo perustan kohdennetuille koulutus- ja tukiohjelmille, joiden avulla yrityksiä voitaisiin ohjata hyödyntämään tekoälyä tehokkaammin.
Teoreettinen viitekehys rakentuu tekoälyn rooliin liiketoimintaprosesseissa sekä myynnin ja markkinoinnin johtamisen perusperiaatteisiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla Pohjois-Karjalassa toimivien Pk-yritysten edustajia.
Tulokset osoittavat, että pk-yritykset ovat yleisesti tietoisia tekoälyn mahdollisuuksista, mutta sen hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin johtamisessa on vielä rajallista. Suurin osa ei ole valmis panostamaan sen käyttöönottoon tai ei koe sitä merkityksellisenä liiketoimintansa kehittämisen kannalta. Tämä luo perustan kohdennetuille koulutus- ja tukiohjelmille, joiden avulla yrityksiä voitaisiin ohjata hyödyntämään tekoälyä tehokkaammin.