Suuret urheilutapahtumat ja niiden vaikutukset kansainväliseen kauppaan
Järvinen, Pyry (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on analysoida ja jäsentää suurten urheilutapahtumien, erityisesti jalkapallon MM-kisojen ja olympialaisten, vaikutuksia kansainväliseen kauppaan sekä tunnistaa niihin liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Työssä pyritään vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka käsittelevät tapahtumien suoria ja epäsuoria vaikutuksia kauppavirtoihin ja investointeihin, eri toimialojen liiketoimintamahdollisuuksia (esim. sponsorointi, media, matkailu) sekä tapahtumien järjestämiseen liittyviä taloudellisia haasteita ja riskejä. Lisäksi tarkastellaan tapahtumien perintöä, maineenhallintaa sekä e-urheilun ja teknologian roolia kansainvälisen kaupan kontekstissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu megatapahtumien teoriaan ja kansainvälisen kaupan keskeisiin teorioihin, kuten David Ricardon suhteellisen edun teoriaan, Heckscher-Ohlinin teoriaan ja uuteen kauppateoriaan. Nämä teoriat luovat perustan tapahtumien taloudellisten dynamiikkojen analysoinnille. Työn empiirinen osa perustuu olemassa olevan kirjallisuuden ja tapaustutkimusten kattavaan analyysiin, tarjoten esimerkkejä onnistumisista ja haasteista.
Tutkimustulokset osoittavat, että suuret urheilutapahtumat luovat merkittävää kysyntää tavaroille ja palveluille, edistävät ulkomaisia suoria sijoituksia ja voivat parantaa isäntämaan imagoa kansainvälisesti. Liiketoimintamahdollisuuksia syntyy laajasti matkailu-, media-, sponsorointi-, rakennus-, teknologia-, turvallisuus- ja logistiikka-aloille. E-urheilun kasvu on myös tunnistettu uudeksi ja merkittäväksi kansainvälisen kaupan veturiksi. Toisaalta keskeisimpinä haasteina korostuvat kustannusylitykset, "valkoisten norsujen" ongelma infrastruktuurin jälkikäytössä, hyötyjen epätasainen jakautuminen, korruptio, ympäristövaikutukset ja turvallisuusriskit. Menestys edellyttää strategista perinnön suunnittelua, tehokasta riskienhallintaa ja vahvaa sitoutumista vastuullisuuteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu megatapahtumien teoriaan ja kansainvälisen kaupan keskeisiin teorioihin, kuten David Ricardon suhteellisen edun teoriaan, Heckscher-Ohlinin teoriaan ja uuteen kauppateoriaan. Nämä teoriat luovat perustan tapahtumien taloudellisten dynamiikkojen analysoinnille. Työn empiirinen osa perustuu olemassa olevan kirjallisuuden ja tapaustutkimusten kattavaan analyysiin, tarjoten esimerkkejä onnistumisista ja haasteista.
Tutkimustulokset osoittavat, että suuret urheilutapahtumat luovat merkittävää kysyntää tavaroille ja palveluille, edistävät ulkomaisia suoria sijoituksia ja voivat parantaa isäntämaan imagoa kansainvälisesti. Liiketoimintamahdollisuuksia syntyy laajasti matkailu-, media-, sponsorointi-, rakennus-, teknologia-, turvallisuus- ja logistiikka-aloille. E-urheilun kasvu on myös tunnistettu uudeksi ja merkittäväksi kansainvälisen kaupan veturiksi. Toisaalta keskeisimpinä haasteina korostuvat kustannusylitykset, "valkoisten norsujen" ongelma infrastruktuurin jälkikäytössä, hyötyjen epätasainen jakautuminen, korruptio, ympäristövaikutukset ja turvallisuusriskit. Menestys edellyttää strategista perinnön suunnittelua, tehokasta riskienhallintaa ja vahvaa sitoutumista vastuullisuuteen.