Keskittymisvaikeudet korkeakouluopiskelijoilla : työkaluja keskittymiskyvyn tukemiseen
Saarela, Emilia; Sippola, Heidi (2025)
Saarela, Emilia
Sippola, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319965
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalupakki korkeakouluopiskelijoille, joilla on keskittymisvaikeuksia. Taustalla oli tarve tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen etenemistä, sillä keskittymisvaikeudet voivat aiheuttaa opintojen viivästymistä, lisääntynyttä stressiä ja jopa opintojen keskeytymistä. Työkalupakin tarkoituksena oli tarjota konkreettisia keinoja keskittymiskyvyn tukemiseen opiskeluarjessa.
Tietoperusta muodostui ajankohtaisista ja näyttöön perustuvista tutkimuksista, jotka käsittelivät keskittymisvaikeuksia, opiskelijoiden hyvinvointia ja erilaisia tukimuotoja, kuten ajanhallintaa, ympäristön muovaamista ja teknologisia apuvälineitä. Lähdeaineisto kerättiin luotettavista tietokannoista, kuten PubMed, CINAHL, Theseus ja Google Scholar. Tuotosta kehitettiin saadun palautteen ja itsearvioinnin avulla. Palautetta kerättiin opiskelijoilta sähköisen kyselyn muodossa.
Työn keskeinen tavoite oli selkeä, visuaalinen ja helposti lähestyttävä työkalupakki, joka sisältää käytännönläheisiä keinoja keskittymisen tukemiseen. Työkalupakin ajateltiin vastaavan opiskelijoiden tarpeisiin ja sen oli tarkoitus olla hyödynnettävissä korkeakouluympäristössä esimerkiksi opinto-ohjauksen tukena.
Tietoperusta muodostui ajankohtaisista ja näyttöön perustuvista tutkimuksista, jotka käsittelivät keskittymisvaikeuksia, opiskelijoiden hyvinvointia ja erilaisia tukimuotoja, kuten ajanhallintaa, ympäristön muovaamista ja teknologisia apuvälineitä. Lähdeaineisto kerättiin luotettavista tietokannoista, kuten PubMed, CINAHL, Theseus ja Google Scholar. Tuotosta kehitettiin saadun palautteen ja itsearvioinnin avulla. Palautetta kerättiin opiskelijoilta sähköisen kyselyn muodossa.
Työn keskeinen tavoite oli selkeä, visuaalinen ja helposti lähestyttävä työkalupakki, joka sisältää käytännönläheisiä keinoja keskittymisen tukemiseen. Työkalupakin ajateltiin vastaavan opiskelijoiden tarpeisiin ja sen oli tarkoitus olla hyödynnettävissä korkeakouluympäristössä esimerkiksi opinto-ohjauksen tukena.