Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Muistisairaiden asiakastyytyväisyyden mittaaminen hoivaympäristössä

Rantala, Annariikka (2025)

Avaa tiedosto
Rantala_Annariikka.pdf (575.0Kt)
Lataukset: 


Rantala, Annariikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319991
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys sekä vanhusten itsemääräämisoikeus ovat tärkeitä teemoja tämän päivän vanhustenhuollossa. Myös vanhuspalvelulaki edellyttää asiakastyytyväisyyden säännöllistä tutkimista hoivapalveluyksiköissä. Aihetta on tutkittu kansainvälisestikin katsottuna vähän. Yleisesti ottaen tutkimuksin tulisi pystyä selvittämään, miten muistisai-raiden oma ääni ja mielipiteet saataisiin paremmin luotettavasti selville ilman omaisten tai hoitajien liiallista vaikutusta. Tulisi myös olla olemassa yhtenäiset suuntaviivat sille, ketkä ja millaisessa fyysisessä ja psyykkisessä voinnissa olevat ihmiset voivat asiakas-tyytyväisyyskyselylomakkeita täyttää ja kyselyihin osallistua.

Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja aineistolähtöi-sen sisällönanalyysin keinoin selvittää, millaista tutkimusta aiheesta on tehty ja millaisia tuloksia, haasteita ja ratkaisuehdotuksia eettisesti ja tutkimusmetodillisesti vaikeaan aihepiiriin on löydetty. Katsaukseen valikoitui kansainvälisten tietokantahakujen jälkeen 11 tutkimusta, joista kaksi oli suomalaista. Valikoidut tutkimukset sijoittuivat pitkälle ai-kavälille, yli kolmenkymmenen vuoden ajalle.

Opinnäytetyön keskeisiä löydöksiä oli se, että aiheen tutkiminen on haastavaa sekä yhtenäisten tutkimusmetodien että eettisten kysymysten vuoksi. Suomessa on Tervey-den ja hyvinvoinnin laitoksen johdolla ryhdytty Ruotsin mallin mukaisesti kehittämään säännöllisesti toteutettavaa asiakastyytyväisyyskyselyjen keruuta, joka olisi kansallisesti yhdenmukainen. Olemassa ei kuitenkaan toistaiseksi ole luotettavaa, yhdenmukaista ja vertailtavaa menetelmää, jossa voitaisiin olla varmoja siitä, että äänensä saa kuuluviin nimenomaan muistisairas hoivakotiasukas, ei hänen omaisensa, omahoitajansa tai muu kyselyn vanhuksen puolesta täyttävä henkilö.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste