Vanhempien osallisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa: henkilökunnan näkökulmasta tarkasteltuna
Lahtinen, Hannele (2025)
Lahtinen, Hannele
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui omasta kiinnostuksesta aiheeseen vanhempien osallisuuden toteutuminen. Vanhempien osallisuuden vahvistaminen ja yhteistyö vanhempien kanssa ovat keskeisiä tekijöitä varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvassa. Halusin saada tietoa siitä, miten vanhempien osallisuus toteutuu työntekijöiden näkökulmasta, mitkä seikat vaikuttavat osallisuuden toteutumiseen ja löytyykö henkilökunnalta mahdollisia kehitysehdotuksia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui varhaiskasvatuksen kolme tiimiä, joissa edustettuina olivat koko lapsiryhmän henkilöstö. Teoriataustana opinnäytetyössä käytetään osallisuuden käsitettä sekä yleisesti että varhaiskasvatuksen kannalta, alalla valitsevia lakeja ja asetuksia, sekä kasvatuskumppanuuteen liittyvää teoriatietoa. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen, puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastatteluun valittiin neljä teemaa, joiden pohjalta käytiin haastateltavien kanssa keskustelua mahdollisimman monipuolisen tiedon saamiseksi.
Haastattelun tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee vanhempien osallisuuden tärkeäksi. Menetelmiä ja työkaluja toiminnan toteuttamiseen on olemassa. Kasvatusyhteistyö toimii hyvin ja vanhemmilla on luottamus henkilöstön toimintaan lapsen hyväksi. Vanhemmat osallistuvat henkilöstön mielestä toimintaan vain vähän ja heidän saamisensa siihen mukaan koetaan haastavaksi. Henkilöstön mielestä vanhemmat osallistuvat toimintaan lapsen osallisuuden kautta. Päiväkodin yleisen toimintakulttuurin ei koeta tukevan vanhempien osallisuutta; haastatteluissa esteiksi nousevat kiire, aika ja tilaresurssit. Kehittämisehdotuksina vanhempien osallisuutta tukeviksi ja lisääviksi tekijöiksi henkilöstö nostaa esiin erilaiset toiminnalliset tilaisuudet, vanhempaintoimikunnan, ryhmäkohtaiset kyselyt vanhemmille ja moniammatillisen yhteistyön lisäämisen.
Avainsanat vanhempien osallisuus, varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatusyhteistyö
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluun osallistui varhaiskasvatuksen kolme tiimiä, joissa edustettuina olivat koko lapsiryhmän henkilöstö. Teoriataustana opinnäytetyössä käytetään osallisuuden käsitettä sekä yleisesti että varhaiskasvatuksen kannalta, alalla valitsevia lakeja ja asetuksia, sekä kasvatuskumppanuuteen liittyvää teoriatietoa. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen, puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastatteluun valittiin neljä teemaa, joiden pohjalta käytiin haastateltavien kanssa keskustelua mahdollisimman monipuolisen tiedon saamiseksi.
Haastattelun tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee vanhempien osallisuuden tärkeäksi. Menetelmiä ja työkaluja toiminnan toteuttamiseen on olemassa. Kasvatusyhteistyö toimii hyvin ja vanhemmilla on luottamus henkilöstön toimintaan lapsen hyväksi. Vanhemmat osallistuvat henkilöstön mielestä toimintaan vain vähän ja heidän saamisensa siihen mukaan koetaan haastavaksi. Henkilöstön mielestä vanhemmat osallistuvat toimintaan lapsen osallisuuden kautta. Päiväkodin yleisen toimintakulttuurin ei koeta tukevan vanhempien osallisuutta; haastatteluissa esteiksi nousevat kiire, aika ja tilaresurssit. Kehittämisehdotuksina vanhempien osallisuutta tukeviksi ja lisääviksi tekijöiksi henkilöstö nostaa esiin erilaiset toiminnalliset tilaisuudet, vanhempaintoimikunnan, ryhmäkohtaiset kyselyt vanhemmille ja moniammatillisen yhteistyön lisäämisen.
Avainsanat vanhempien osallisuus, varhaiskasvatussuunnitelma, kasvatusyhteistyö