Sähköautojen latausjärjestelmät, rakentaminen ja mitoitus taloyhtiöissä
Lehtinen, Miro (2025)
Lehtinen, Miro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteen oli selvittää, mikä on riittävä sähkötekninen mitoitus sähköautojen latausjärjestelmää varten ja vertailla eri virranjakelujärjestelmien kustannuksia hyödyntämällä laadittua mitoitusta. Työn tarkoituksena oli tuottaa työn tilaajalle Väre Oy:lle dataa ja informaatiota eri virranjakelujärjestelmistä ja mitoitusperiaatteista sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelun ja myynnin tueksi. Työssä käydään läpi sähköautojen lataustapoja ja laitteita, taloyhtiöiden sähkötekniikkaa, latausjärjestelmän mitoittamista, suunnittelua ja eri ratkaisuiden kustannuksia. Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä koko ajan useampi taloyhtiö harkitsee/ on jo harkinnut latausjärjestelmän rakentamista omille pysäköintialueilleen. Työssä avattiin sähköautojen eri lataustapoja, latauslaitteita ja niiden tyyppejä. Lisäksi työssä kerrottiin voi massa olevasta ja tulevasta lainsäädännöstä ja niiden vaatimuksista latausjärjestelmien rakentamiseen niin taloyhtiöissä, kuin muissakin kiinteistöissä. Työssä kerrottiin myös taloyhtiöiden sähkötekniikasta. Lopuksi työssä perehdytään virranjakelujärjestelmiin sekä vertaillaan niiden kustannuksia esimerkkikohteen ja pelkis tetymmin autopaikkamäärän kautta. Työn tuloksena saatiin selvitettyä minimimitoitusperiaate taloyhtiöihin latausjärjestelmän rakentamista varten, jotta voidaan suunnitella latausjärjestelmästä riittävän tehokas palvelemaan päivittäisiä riittävällä tasolla. Lisäksi työn tuloksena saatiin vertailtua virranjakelujärjestelmien kustannuksia esimerkkikohteessa ja luotiin Väreelle työkalu, jolla voidaan tehdä alustavaa vertailua eri järjestelmien välille eri kohteissa.