”Entä me vanhemmat?” : perhepäivä vankilassa sosiokulttuurisen innostamisen keinoin
Tauriainen, Laura (2015)
Tauriainen, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224749
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on monimuotoinen sosiaalialan kehittämisprojekti, joka toteutettiin yhteistyössä Helsingin vankilan ja Vankien Omaiset VAO ry:n kanssa keväällä 2014. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudenlainen toimintamalli vankilan perhetyöhön.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on systeemiteoria perhetyössä. Perhe nähdään tällöin vuorovaikutusjärjestelmänä, systeeminä, jossa kukin perheenjäsen vaikuttaa käyttäytymisellään ja ilmaisullaan toiseen. Kun perheen, eli perhesysteemin, yksi osa on vankilassa, se horjuttaa koko systeemin tasapainoa ja vaikuttaa jokaiseen perheenjäseneen. Projektin tarkoituksena oli tukea systeemin osien, eli perheenjäsenten vuorovaikutusta, ja auttaa näin perhettä löytämään tasapainoa ylläpitäviä toimintatapoja.
Tämän opinnäytetyöprojektin kohderyhmäksi valikoituivat aikuiset vangit ja heidän vanhempansa. Projektin aikana vangit suunnittelivat ja toteuttivat perhepäivän yhdessä ohjaajan kanssa sosiokulttuurisen innostamisen hengessä. Kuten sosiokulttuuriseen innostamiseen kuuluu, prosessia rakennettiin dialogissa osallistujien kanssa toiminnallisia menetelmiä käyttäen. Innostaminen on aina tavoitteellista toimintaa ja perhepäivän tavoitteiksi päätettiin ennakkoluulojen vähentäminen vankilaelämää kohtaan ja perhesuhteiden ylläpitäminen. Perhepäivän suunnittelua ja valmistelua varten oli varattu viisi työpajakertaa vankiryhmän kesken. Projekti perustui vapaaehtoisuuteen ja siihen osallistui neljä vankia vanhempineen.
Vankilassa vuorovaikutus on hyvin rajattua ja perhepäivä-projektin tavoitteena oli antaa mahdollisuus vuorovaikutukselle toiminnan ja kokemusten kautta. Perhepäivän teemaksi nousi arkielämä vankilassa. Vangit saivat itse päättää mitä asioita haluavat vankilasta vanhemmilleen esitellä ja millä keinoin, vankilan sääntöjen ja turvallisuuden puitteissa. Päädyimme käyttämään valokuvia, joista koostettiin yhteinen diaesitys sekä jokaisen vangin henkilökohtainen kuvakollaasi. Perhepäivä itsessään kesti kaksi tuntia ja aika kului valokuvia katsellen, keskustellen ja vankien valmistamia tarjottavia nauttien. Paikalle oli kutsuttu myös vankilan henkilökuntaa ja vanhemmilla oli mahdollisuus esittää heille kysymyksiä.
Osallistujat olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja pitivät sitä onnistuneena. Vanhemmat kertoivat saaneensa perhepäivän aikana mm. mahdollisuuden yhdessäoloon ja uutta tietoa elämästä vankilassa. Osallistujat toivoivat tällaisia tapahtumia järjestettävän useammin ja mahdollisuutta ottaa mukaan myös muita perheenjäseniä ja ystäviä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on systeemiteoria perhetyössä. Perhe nähdään tällöin vuorovaikutusjärjestelmänä, systeeminä, jossa kukin perheenjäsen vaikuttaa käyttäytymisellään ja ilmaisullaan toiseen. Kun perheen, eli perhesysteemin, yksi osa on vankilassa, se horjuttaa koko systeemin tasapainoa ja vaikuttaa jokaiseen perheenjäseneen. Projektin tarkoituksena oli tukea systeemin osien, eli perheenjäsenten vuorovaikutusta, ja auttaa näin perhettä löytämään tasapainoa ylläpitäviä toimintatapoja.
Tämän opinnäytetyöprojektin kohderyhmäksi valikoituivat aikuiset vangit ja heidän vanhempansa. Projektin aikana vangit suunnittelivat ja toteuttivat perhepäivän yhdessä ohjaajan kanssa sosiokulttuurisen innostamisen hengessä. Kuten sosiokulttuuriseen innostamiseen kuuluu, prosessia rakennettiin dialogissa osallistujien kanssa toiminnallisia menetelmiä käyttäen. Innostaminen on aina tavoitteellista toimintaa ja perhepäivän tavoitteiksi päätettiin ennakkoluulojen vähentäminen vankilaelämää kohtaan ja perhesuhteiden ylläpitäminen. Perhepäivän suunnittelua ja valmistelua varten oli varattu viisi työpajakertaa vankiryhmän kesken. Projekti perustui vapaaehtoisuuteen ja siihen osallistui neljä vankia vanhempineen.
Vankilassa vuorovaikutus on hyvin rajattua ja perhepäivä-projektin tavoitteena oli antaa mahdollisuus vuorovaikutukselle toiminnan ja kokemusten kautta. Perhepäivän teemaksi nousi arkielämä vankilassa. Vangit saivat itse päättää mitä asioita haluavat vankilasta vanhemmilleen esitellä ja millä keinoin, vankilan sääntöjen ja turvallisuuden puitteissa. Päädyimme käyttämään valokuvia, joista koostettiin yhteinen diaesitys sekä jokaisen vangin henkilökohtainen kuvakollaasi. Perhepäivä itsessään kesti kaksi tuntia ja aika kului valokuvia katsellen, keskustellen ja vankien valmistamia tarjottavia nauttien. Paikalle oli kutsuttu myös vankilan henkilökuntaa ja vanhemmilla oli mahdollisuus esittää heille kysymyksiä.
Osallistujat olivat tyytyväisiä tapahtumaan ja pitivät sitä onnistuneena. Vanhemmat kertoivat saaneensa perhepäivän aikana mm. mahdollisuuden yhdessäoloon ja uutta tietoa elämästä vankilassa. Osallistujat toivoivat tällaisia tapahtumia järjestettävän useammin ja mahdollisuutta ottaa mukaan myös muita perheenjäseniä ja ystäviä.