Levynleikkauslinjan kapasiteetin kasvattaminen
Mykkälä, Tomi (2025)
Mykkälä, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Norex Service Finland Oy:n levynleikkauslinjan kapasiteetin kasvattaminen. Linjastolla on olemassa materiaalin vastaanottoalue, mutta siitä syntyy huomattavia materiaalin odotusaikoja, jotka keskeyttävät tuotantoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli linjaston käyntiasteen parantaminen suunnittelemalla uusi materiaalin vastaanottoalue, jonka avulla materiaalia voidaan syöttää kahdesta suunnasta. Materiaalin vastaanottoalueen suunnitteluun kuului uuden teräksisen lastaustason suunnittelu ja 3D-mallintaminen. Linjastolle investoitavaan levynostimeen määritettiin tarvittavat toiminnot ja dimensiot, jotka toimivat uuden vastaanottoalueen kanssa
Lastaustasolle laskettiin teoreettinen maksimikuorma, jonka avulla määritettiin lujuuslaskentaan tarvittava voima. Tason rakenteelle suoritettiin lujuuslaskennalla ja mallinnus ohjelmiston simulointityökalulla varmistus sen kestävyydestä. Työn teoriaosuudessa käytettiin internetistä löytyviä lähteitä. Suunnittelun apuna käytettiin yhtiön tuotannonseuranta järjestelmän tietoja, sekä linjaston käyttökokemuksen kautta huomattuja ongelmia sen toiminnasta. Suunnitelmien mukaisesta vastaanottoalueesta laskettiin teoreettinen hyöty linjaston käyntiasteen kasvattamisesta.
Tulokseksi saatiin linjaston uudelle levynostimelle toiminnot ja dimensiot, jotta se toimii vanhan ja uuden materiaalin vastaanoton kanssa. Teräksiselle lastaustasolle saatiin 3D-mallinnukset, joista voidaan tehdä tekniset piirustukset tason hankintaa varten. Taso mitoitettiin kestämään tuotannon aikana syntyvät kuormitukset. Käyntiasteen teoreettinen parannus laskettiin prosentteina ja tuotanto tonneina.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään linjaston muokkauksen toteuttamisessa. Teräksisen lastaustason mallinnuksesta saadaan tekniset piirustukset, joilla tason materiaali- ja rakennuskustannukset voidaan selvittää.
Lastaustasolle laskettiin teoreettinen maksimikuorma, jonka avulla määritettiin lujuuslaskentaan tarvittava voima. Tason rakenteelle suoritettiin lujuuslaskennalla ja mallinnus ohjelmiston simulointityökalulla varmistus sen kestävyydestä. Työn teoriaosuudessa käytettiin internetistä löytyviä lähteitä. Suunnittelun apuna käytettiin yhtiön tuotannonseuranta järjestelmän tietoja, sekä linjaston käyttökokemuksen kautta huomattuja ongelmia sen toiminnasta. Suunnitelmien mukaisesta vastaanottoalueesta laskettiin teoreettinen hyöty linjaston käyntiasteen kasvattamisesta.
Tulokseksi saatiin linjaston uudelle levynostimelle toiminnot ja dimensiot, jotta se toimii vanhan ja uuden materiaalin vastaanoton kanssa. Teräksiselle lastaustasolle saatiin 3D-mallinnukset, joista voidaan tehdä tekniset piirustukset tason hankintaa varten. Taso mitoitettiin kestämään tuotannon aikana syntyvät kuormitukset. Käyntiasteen teoreettinen parannus laskettiin prosentteina ja tuotanto tonneina.
Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään linjaston muokkauksen toteuttamisessa. Teräksisen lastaustason mallinnuksesta saadaan tekniset piirustukset, joilla tason materiaali- ja rakennuskustannukset voidaan selvittää.
