Reaaliaikainen strategiamoninpeli Godot-pelimoottorilla
Kauhanen, Vili; Häikiö, Julius (2025)
Kauhanen, Vili
Häikiö, Julius
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää reaaliaikainen strategiamoninpeli käyttämällä Godot-pelimoottoria. Työssä käytiin läpi pelin suunnittelu- ja kehitysvaiheita sekä vertailtiin Godotia muihin pelimoottoreihin, kuten Unityyn ja Unreal Engineen. Lisäksi työssä perehdyttiin erilaisiin palvelinteknologioihin, joita tarvitaan, jotta useat pelaajat voivat pelata samaa peliä samanaikaisesti sujuvasti. Eri vaihtoehtoja vertailtiin ja valittiin ratkaisu, joka tukee parhaiten pelin tarpeita ja aikaikkunaa. Lopputuloksena syntyi toimiva moninpelattava reaaliaikainen strategiamoninpeli Godotilla. Projekti tarjoaa pohjan, jota voidaan kehittää ja laajentaa edelleen tulevaisuudessa
