Liikkeenkaappauskirjaston luominen pelikäyttöön
Katainen, Salla (2025)
Katainen, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä liikekirjasto usein peleissä tarvituista animaatioista käyttäen liikkeenkaappausta. Projektissa käytettiin hyväksi Metropolian ammattikorkeakoulun omaa liikkeenkaappausstudiota. Teoriaosuudessa tutustuttiin liikekirjastoihin, yleisiin pelianimaation käytäntöihin sekä liikkeenkaappauksen tuotantoprosessiin. Teoriataustana käytettiin kirjalähteitä sekä menetelmänä vertailtiin netissä julkaistuja liikekirjastoja toisiinsa.
Teoriaosuudessa onnistuttiin jakamaan liikekirjastojen animaatiot kolmeen osaan: ensisijaisiin liikkeisiin, siirtymisiin sekä variaatioihin. Tämän perusteella luotiin liikelista, jota hyödynnettiin jäsentämään projektin liikkeenkaappaussessiota. Sessiossa kaapattiin raakadata noin sadan liikkeen liikekirjastoon, jota voidaan hyödyntää tulevissa projekteissa.
Projekti oli pieni mutta riittävä antamaan kuvan isomman toteuttamisesta. Erityisen tärkeäksi osoittautui esituotantoon panostaminen kaappaussession toteutuksen sekä jälkityöstön vähentämisen kannalta. Suunnittelusta huolimatta kaappausdata vaati muokkausta, joka konkretisoi, kuinka liikkeenkaappausteknologia ei poista osaavan animaattorin tarvetta. Tulevaisuudessa liikekirjastoa voidaan työstää eteenpäin ja testata sen toimivuutta tuomalla se pelimoottoriin.
Teoriaosuudessa onnistuttiin jakamaan liikekirjastojen animaatiot kolmeen osaan: ensisijaisiin liikkeisiin, siirtymisiin sekä variaatioihin. Tämän perusteella luotiin liikelista, jota hyödynnettiin jäsentämään projektin liikkeenkaappaussessiota. Sessiossa kaapattiin raakadata noin sadan liikkeen liikekirjastoon, jota voidaan hyödyntää tulevissa projekteissa.
Projekti oli pieni mutta riittävä antamaan kuvan isomman toteuttamisesta. Erityisen tärkeäksi osoittautui esituotantoon panostaminen kaappaussession toteutuksen sekä jälkityöstön vähentämisen kannalta. Suunnittelusta huolimatta kaappausdata vaati muokkausta, joka konkretisoi, kuinka liikkeenkaappausteknologia ei poista osaavan animaattorin tarvetta. Tulevaisuudessa liikekirjastoa voidaan työstää eteenpäin ja testata sen toimivuutta tuomalla se pelimoottoriin.