Kustomoidun matkailuauton sähköjärjestelmän suunnittelu
Merikoski, Mikael (2025)
Merikoski, Mikael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520770
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tuottaa kattava ja käytännönläheinen tietopaketti kustomoidun matkailuauton sähköjärjestelmän suunnitteluun ja turvalliseen toteutukseen. Työn taustalla on matkailuautoilun ja erityisesti pakettiautojen omatoimisen retkeilykäyttöön muuntamisen kasvanut suosio sekä tarve luotettaville sähköjärjestelmille modernien mukavuuksien käyttämiseksi sähköverkon ulkopuolella. Työssä korostetaan suunnittelun haastavuutta, turvallisuusnäkökohtia ja kansallisten määräysten, kuten sähköturvallisuuslain ja standardin SFS 6000-7-721 noudattamisen tärkeyttä.
Opinnäytetyössä käsitellään matkailuauton asumistilan sähköjärjestelmän suunnitteluprosessia vaiheittain alkaen käyttäjän tarpeiden kartoituksesta ja sähkölaitteiden valinnasta. Keskeisten komponenttien kuten litiumakkujen, invertterilaturien, MPPT-aurinkopaneelisäädinten, DC-DC-laturien, akkuvahtien, suojalaitteiden ja kaapeloinnin toimintaperiaatteet, valintakriteerit ja mitoitusperusteet esitellään yksityiskohtaisesti. Työssä syvennytään erityisesti akuston määrittämiseen ja akuston keston arviointiin eri olosuhteissa. Suunnittelun tueksi laadittiin alustava kuormituslaskelma.
Konkreettisena esimerkkinä suunniteltiin Citroen Jumper L3H2 -pakettiautoon sähköjärjestelmä, joka tähtää 3–4 päivän omavaraisuuteen. Järjestelmään valittiin sopivat komponentit. Työssä perehdyttiin komponenttien mitoittamiseen esimerkkien avulla.
Opinnäytetyö tarjoaa omatoimisille matkailuauton rakentajille sekä alan toimijoille tietolähteen, joka yhdistää teoreettisen tiedon käytännön suunnitteluohjeisiin ja -esimerkkeihin. Työn tuloksena syntyi suunnitelma ja mitoitusperusteet turvalliselle ja toimivalle kustomoidun matkailuauton sähköjärjestelmälle, joka mahdollistaa nykyaikaiset mukavuudet myös sähköverkon ulottumattomissa. Jatkotoimenpiteenä voidaan tutkia tarkemmin järjestelmän optimointia äärimmäisiin sääolosuhteisiin, kuten Suomen talveen, keskittyen esimerkiksi akkujen lämmitysratkaisuihin ja eristykseen.
Opinnäytetyössä käsitellään matkailuauton asumistilan sähköjärjestelmän suunnitteluprosessia vaiheittain alkaen käyttäjän tarpeiden kartoituksesta ja sähkölaitteiden valinnasta. Keskeisten komponenttien kuten litiumakkujen, invertterilaturien, MPPT-aurinkopaneelisäädinten, DC-DC-laturien, akkuvahtien, suojalaitteiden ja kaapeloinnin toimintaperiaatteet, valintakriteerit ja mitoitusperusteet esitellään yksityiskohtaisesti. Työssä syvennytään erityisesti akuston määrittämiseen ja akuston keston arviointiin eri olosuhteissa. Suunnittelun tueksi laadittiin alustava kuormituslaskelma.
Konkreettisena esimerkkinä suunniteltiin Citroen Jumper L3H2 -pakettiautoon sähköjärjestelmä, joka tähtää 3–4 päivän omavaraisuuteen. Järjestelmään valittiin sopivat komponentit. Työssä perehdyttiin komponenttien mitoittamiseen esimerkkien avulla.
Opinnäytetyö tarjoaa omatoimisille matkailuauton rakentajille sekä alan toimijoille tietolähteen, joka yhdistää teoreettisen tiedon käytännön suunnitteluohjeisiin ja -esimerkkeihin. Työn tuloksena syntyi suunnitelma ja mitoitusperusteet turvalliselle ja toimivalle kustomoidun matkailuauton sähköjärjestelmälle, joka mahdollistaa nykyaikaiset mukavuudet myös sähköverkon ulottumattomissa. Jatkotoimenpiteenä voidaan tutkia tarkemmin järjestelmän optimointia äärimmäisiin sääolosuhteisiin, kuten Suomen talveen, keskittyen esimerkiksi akkujen lämmitysratkaisuihin ja eristykseen.