Tiedon voima päätöksenteossa ja johtamisessa - Case Kuopion kansalaisopisto
Rissanen, Anu (2025)
Rissanen, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420130
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Kuopion kansalaisopiston aineistonkeruumenetelmiä ja niiden kehittämismahdollisuuksia organisaation suunnittelutyön ja päätöksenteon tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida nykyisiä käytäntöjä sekä esittää kehittämisehdotuksia. Prosessien ja menetelmien tarkasteluilla etsittiin tapoja systematisoida ja tehostaa organisaation päätöksentekoa ja suunnittelua. Tilaajana toimi Kuopion kansalaisopisto.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään tietojohtamista ja aineistonkeruun merkitystä ja kehittämistä oppilaitosympäristössä. Työ toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä, ja siinä sovellettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Aineistoa kerättiin benchmarking-analyysin, henkilöstökyselyn ja osallistavan Padlet-alustan avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin monipuolista tietoa nykytilasta sekä kehittämistarpeista.
Benchmarking-analyysin tulosten perusteella havaittiin, että järjestelmällisen aineistonkeruu ja tiedon analysoinnin kehittäminen voi parantaa organisaation päätöksentekoa, resurssien hallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Benchmarking-analyysi toi esiin hyviä käytäntöjä erityisesti tiedon visualisoinnissa ja palautteen keruussa. Kehittämisehdotukset kohdistuvat johtamisen kehittämiseen, aineistonkeruun systematisointiin, analytiikka- ja raportointijärjestelmien laajempaan hyödyntämiseen, tiedonhallinnan yhdenmukaistamiseen sekä henkilöstön osaamisen vahvistamiseen tiedolla johtamisen tueksi. Työn tulokset tukevat Kuopion kansalaisopiston strategista kehittämistä ja tarjoavat konkreettisia ratkaisuja organisaation tiedolla johtamisen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön tietopohjassa käsitellään tietojohtamista ja aineistonkeruun merkitystä ja kehittämistä oppilaitosympäristössä. Työ toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä, ja siinä sovellettiin monimenetelmällistä lähestymistapaa. Aineistoa kerättiin benchmarking-analyysin, henkilöstökyselyn ja osallistavan Padlet-alustan avulla. Näiden menetelmien avulla saatiin monipuolista tietoa nykytilasta sekä kehittämistarpeista.
Benchmarking-analyysin tulosten perusteella havaittiin, että järjestelmällisen aineistonkeruu ja tiedon analysoinnin kehittäminen voi parantaa organisaation päätöksentekoa, resurssien hallintaa ja asiakaslähtöisyyttä. Benchmarking-analyysi toi esiin hyviä käytäntöjä erityisesti tiedon visualisoinnissa ja palautteen keruussa. Kehittämisehdotukset kohdistuvat johtamisen kehittämiseen, aineistonkeruun systematisointiin, analytiikka- ja raportointijärjestelmien laajempaan hyödyntämiseen, tiedonhallinnan yhdenmukaistamiseen sekä henkilöstön osaamisen vahvistamiseen tiedolla johtamisen tueksi. Työn tulokset tukevat Kuopion kansalaisopiston strategista kehittämistä ja tarjoavat konkreettisia ratkaisuja organisaation tiedolla johtamisen vahvistamiseksi.