Käteismyyntitilitysprosessin kehittäminen : Opinnäytetyö
Rantanen, Hanna (2015)
Rantanen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214690
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kohdeyritykselle ja sen tarkoituksena oli selvittää kohderyityksen käteismyyntitilitysprosessin sisältö ja kehittymismahdollisuudet. Työn tavoitteena oli ensisijaisesti tutkia kohderyityksen toimipiste S:n nykyisiä toimintatapoja ja löytää kehitysideoita muista toimipisteistä yrityksen sisäisen vertailun avulla. Tilitysprosessi jakautuu kolmeen osaan; myyjän toimintaan, tilityksien tarkastajien toimintaan sekä lopputuotteeseen eli siihen mitä raportoidaan kirjanpidolle. Työn tarkoituksena oli antaa kehitysideoita kohdeyrityksen kirjanpidon tarpeiden mukaisesti.
Rakenteeltaan työ koostuu kolmesta osasta, jotka ovat nykytilanteen kartoitus, muiden toimipisteiden tavat ja vertailusta syntyneet kehitysideat. Nykytilanteen kartoituksessa tilitysprosessi jaettiin pienempiin osatekijöihin ja ne käytiin läpi erikseen vertailussa sekä kehitysideoissa. Työn teoreettisena on käytetty prosessikuvauksen ja käteismyyntiin liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä joitakin julkaisuja. Teorian tarkoituksena oli saada aikaan perusteellinen tietoperusta tilitysprosessin sisällöstä.
Kehityshanke toteutettiin haastatteluiden ja havainnointien avulla. Haastattelut tapahtuivat vertailunalaisissa kohdeyrityksen muissa toimipisteissä, jossa tarkentavilla kysymyksillä saatiin kehitysideoita tilitysprosessin ulkopuolisen toimijan näkökulmasta. Vertailun jälkeen eroavaisuuksien pohjalta muodostettiin haastattelukysymykset kohdeyrityksen ulkoistetulle kirjanpidolle. Haastattelukysymyksien vastauksista kävi ilmi, että kohdetoimipisteen tilitysprosessia olisi syytä kehittää.
Työn johtopäätöksissä kerrotaan kaikki syntyneet käteismyyntitilitysprosessin kehittämistoiminnan ideat. Lyhyesti johtopäätöksistä voidaan todeta, että kohdetoimipisteessä on kehittämisen varaa ja kehitysideat on pyritty kartoittamaan mahdollisimman edullisiksi, sekä helposti toteutettaviksi.
Rakenteeltaan työ koostuu kolmesta osasta, jotka ovat nykytilanteen kartoitus, muiden toimipisteiden tavat ja vertailusta syntyneet kehitysideat. Nykytilanteen kartoituksessa tilitysprosessi jaettiin pienempiin osatekijöihin ja ne käytiin läpi erikseen vertailussa sekä kehitysideoissa. Työn teoreettisena on käytetty prosessikuvauksen ja käteismyyntiin liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä joitakin julkaisuja. Teorian tarkoituksena oli saada aikaan perusteellinen tietoperusta tilitysprosessin sisällöstä.
Kehityshanke toteutettiin haastatteluiden ja havainnointien avulla. Haastattelut tapahtuivat vertailunalaisissa kohdeyrityksen muissa toimipisteissä, jossa tarkentavilla kysymyksillä saatiin kehitysideoita tilitysprosessin ulkopuolisen toimijan näkökulmasta. Vertailun jälkeen eroavaisuuksien pohjalta muodostettiin haastattelukysymykset kohdeyrityksen ulkoistetulle kirjanpidolle. Haastattelukysymyksien vastauksista kävi ilmi, että kohdetoimipisteen tilitysprosessia olisi syytä kehittää.
Työn johtopäätöksissä kerrotaan kaikki syntyneet käteismyyntitilitysprosessin kehittämistoiminnan ideat. Lyhyesti johtopäätöksistä voidaan todeta, että kohdetoimipisteessä on kehittämisen varaa ja kehitysideat on pyritty kartoittamaan mahdollisimman edullisiksi, sekä helposti toteutettaviksi.