Halkomistoimituksen tarpeiden ja kokemusten selvittäminen asiakasnäkökulmasta
Mäkinen, Jesse (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520809
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Maanmittauslaitoksesta halkomistoimitusta hakeneiden asiakkaiden ajatuksia toimituksesta. Tavoitteena oli selvittää, mistä syistä halkomistoimitusta haetaan, mistä hankitaan etukäteen tietoa halkomisesta ja vaikuttaako hinta halkomisen hakemiseen. Lisäksi tutkittiin, mitä muita vaihtoehtoja halkomisen lisäksi olisi ollut ja vastasiko tehty halkominen odotuksia.
Tutkimusaineistona toimi sähköpostikyselystä saadut vastaukset. Kysely lähetettiin Maanmittauslaitokselta vuosien 2020–2022 aikana halkomista hakeneille henkilöille. Lisäksi haastateltiin kuutta kyselyyn vastannutta henkilöä.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että halkomisen taustalla ovat usein kiinteistönomistajien välillä olevat erimielisyydet. Halkominen koetaan usein viimeiseksi vaihtoehdoksi, kun muita mahdollisuuksia ei enää ole. Ensisijainen tietolähde on usein internet ja erityisesti Maanmittauslaitoksen verkkosivut. Halkomista pidetään kalliina toimituksena, joka kuitenkin täytyy tilanteen vuoksi suorittaa hinnasta huolimatta.
Tutkimukseen vastanneet antoivat kiitosta erityisesti halkomista suorittaneista työntekijöistä sekä oikeudenmukaisesta puolueettoman henkilön tekemästä jaosta. Lähes joka toisella vastaajalla ei ollut halkomisesta moitittavaa. Eniten moitteita sai halkomistoimitusten pitkä kesto.
Maanmittauslaitos voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia palveluidensa kehittämisessä. Erityisesti saatiin tietoa halkomisen kokemuksista asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksesta saatujen tietojen pohjalta erityisesti halkomisen toimitusprosessia voidaan kehittää asiakasystävällisemmäksi.
Tutkimusaineistona toimi sähköpostikyselystä saadut vastaukset. Kysely lähetettiin Maanmittauslaitokselta vuosien 2020–2022 aikana halkomista hakeneille henkilöille. Lisäksi haastateltiin kuutta kyselyyn vastannutta henkilöä.
Tutkimustyön tuloksena selvisi, että halkomisen taustalla ovat usein kiinteistönomistajien välillä olevat erimielisyydet. Halkominen koetaan usein viimeiseksi vaihtoehdoksi, kun muita mahdollisuuksia ei enää ole. Ensisijainen tietolähde on usein internet ja erityisesti Maanmittauslaitoksen verkkosivut. Halkomista pidetään kalliina toimituksena, joka kuitenkin täytyy tilanteen vuoksi suorittaa hinnasta huolimatta.
Tutkimukseen vastanneet antoivat kiitosta erityisesti halkomista suorittaneista työntekijöistä sekä oikeudenmukaisesta puolueettoman henkilön tekemästä jaosta. Lähes joka toisella vastaajalla ei ollut halkomisesta moitittavaa. Eniten moitteita sai halkomistoimitusten pitkä kesto.
Maanmittauslaitos voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia palveluidensa kehittämisessä. Erityisesti saatiin tietoa halkomisen kokemuksista asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksesta saatujen tietojen pohjalta erityisesti halkomisen toimitusprosessia voidaan kehittää asiakasystävällisemmäksi.