Tiesuolaliuosten käyttö- ja taloudellisuustarkastelu liukkaudentorjunnassa
Kankaanpää, Kalle (2015)
Kankaanpää, Kalle
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224768
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kemiallista liukkaudentorjuntaa Keski-Suomen alueella. Tavoitteena opinnäytetyön ensimmäisessä osassa oli selvittää liukkauden torjunnassa käytettävän liuossuolauksen käyttöosuuden kasvattamista verrattuna kostutetun rakeisen suolan käyttöön. Opinnäytetyön toisessa osassa oli tavoitteena selvittää, onko taloudellisempaa valmistaa natriumkloridiliuosta urakoitsijan omalla liuosasemalla ja täältä toimittaa sitä alueurakoiden varastoihin, vai onko kannattavampaa tilata kalsiumkloridiliuosta suoraan valmistajalta alueurakoiden varastoon.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä lähdetietoa teiden talvihoidosta ja liukkaudentorjunnasta. Tutkimusosaa varten haastateltiin viiden eri alueurakan työmaapäällikköä edellisten talvien kokemuksista. Menetelmätarkastelu suoritettiin seuraamalla liukkaudentorjuntatoimenpiteitä Jämsän, Äänekosken ja Pihtiputaan alueurakoissa lokakuusta 2014 helmikuuhun 2015. Kelikeskuksen asiantuntijan kanssa tarkasteltiin ja arvioitiin olivatko tehdyt toimenpiteet oikeita säätilan kannalta vai olisiko jotain voinut tehdä toisin. Taloudellisuustarkastelun laskemia varten kerättiin natriumkloridiliuoksen valmistamisesta ja kuljettamisesta syntyviä kustannuksia, jolloin saatiin selvitettyä NaCl-liuoksen kokonaiskustannukset alueurakan varastoon toimitettuna ja näitä kustannuksia voitiin verrata varastoon toimitetun CaCl2-liuoksen hintaan.
Menetelmätarkastelussa selvisi, että tarkalla säätilan seurannalla on mahdollista lisätä liuossuolauksen osuutta liukkaudentorjunnassa, verrattuna kostutettuun suolaukseen. Taloudellisuus tarkastelun tuloksen jälkeen on vaikea perustella CaCl2-liuoksen käyttöä liukkaudentorjunnassa NaCl-liuoksen sijaan tarkastelluilla alueilla. Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään kehiteltäessä yrityksessä taloudellisempia työskentelytapoja.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä lähdetietoa teiden talvihoidosta ja liukkaudentorjunnasta. Tutkimusosaa varten haastateltiin viiden eri alueurakan työmaapäällikköä edellisten talvien kokemuksista. Menetelmätarkastelu suoritettiin seuraamalla liukkaudentorjuntatoimenpiteitä Jämsän, Äänekosken ja Pihtiputaan alueurakoissa lokakuusta 2014 helmikuuhun 2015. Kelikeskuksen asiantuntijan kanssa tarkasteltiin ja arvioitiin olivatko tehdyt toimenpiteet oikeita säätilan kannalta vai olisiko jotain voinut tehdä toisin. Taloudellisuustarkastelun laskemia varten kerättiin natriumkloridiliuoksen valmistamisesta ja kuljettamisesta syntyviä kustannuksia, jolloin saatiin selvitettyä NaCl-liuoksen kokonaiskustannukset alueurakan varastoon toimitettuna ja näitä kustannuksia voitiin verrata varastoon toimitetun CaCl2-liuoksen hintaan.
Menetelmätarkastelussa selvisi, että tarkalla säätilan seurannalla on mahdollista lisätä liuossuolauksen osuutta liukkaudentorjunnassa, verrattuna kostutettuun suolaukseen. Taloudellisuus tarkastelun tuloksen jälkeen on vaikea perustella CaCl2-liuoksen käyttöä liukkaudentorjunnassa NaCl-liuoksen sijaan tarkastelluilla alueilla. Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään kehiteltäessä yrityksessä taloudellisempia työskentelytapoja.