Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

HUS Kuulokeskus. Palveluprosessien kehittäminen.

Seitsara, Jaan (2025)

Avaa tiedosto
Seitsara_Jaan.pdf (7.676Mt)
Lataukset: 


Seitsara, Jaan
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee HUS Kuulokeskuksen palveluprosessien kehittämistä ammattilaisten näkökulmasta palvelumuotoilua käyttäen. Keskeisiä menetelmiä ovat palvelumuotoilun keinot, kuten tuplatimantti, palvelupolkukuvaukset ammattilaisten työnkuvasta, kaksi eri kyselyä Kuulokeskuksen henkilökunnalle, haastattelut ja Affinity Diagrammin käyttö vastauksien analysoinnissa. Työn ohjenuorana on HUS:in strategia 2023-2027:n arvot: kohtaaminen, edelläkävijyys ja yhdenvertaisuus. Kuulokeskuksen kuulonkuntoutuksesta on lyhyt esittely ja kaavio. Eri ammattiryhmien palvelupolkukuvaukset selvittävät ammattilaisten työnkuvaa ja potilaiden vaiheita kuulonkuntoutuksessa. Kyselyt 1 ja Tulevaisuuskysely tehtiin Kuulokeskuksen henkilökunnalle vuosina 2023-2024. Google Formsissa. Kyselyt lähetettiin n 50 henkilölle ja vastaukset kysymyksiin saatiin n. 20:ltä vastaajalta. Kysely 1 selvitti omassa työssä asiakkaan kohtaamista, mahdollisia ongelmia, työnkuvan kehittämistä ja etäyhteyden käyttöä. Tuloksien ideoiden hakeminen, tiivistäminen ja analysointi tuotti useita hyvinkin konkreettisia ratkaisuja, ongelmia, ideoita ja tietoa, kuten asiakkaan tapaaminen on välttämätöntä ainakin osissa kuulonkuntoutusprosessia. Kiire ja resurssien vähyys haittaa kuntoutusta. Haastavat potilaat hidastavat ja vaikeuttavat kuulonkuntoutusprosessia. Etäkäynneistä ja -säädöistä voisi olla apua kuulonkuntoutuksessa. Tulevaisuuskyselyssä kysyttiin henkilöstöltä ratkaisuja olemassaoleviin ja tulevaisuuden digitaalisiin ratkaisuihin, viestintään ja kommunikointiin, tekoälyyn kuulonkuntoutuksessa ja Kuulokeskuksen kansainvälisyyttä. Kyselyssä toiminnan tehostamiseksi saatiin ehdotuksia mm. digitaalisia ratkaisuja. Näihin kuuluvat muun muassa mittausten ja tutkimusten automatisointi, potilaskommunikaation parantaminen sekä digitaalisten laitteiden ja ohjelmistojen hyödyntäminen. Etäsäädöt tehostaisi resurssien käyttöä ja parantaisivat potilaskokemusta. Automaatiota voitaisiin ottaa käyttöön kuulon mittauksissa ja kuulolaitteiden kunnon analysoinnissa. Itsetestauspisteitä voitaisiin käyttää. Tutkimuslaitteiden ja tietokantojen parempi integraatio. Raportointi ja tiedon jakaminen. Potilaskommunikaation parantaminen. Videopuhelut ja etävastaanotto, Chatbot robotit neuvontaan ja ajanvaraukseen. Virtuaalitekniikkaa. Käännös- ja saneluohjelmat . Tulkkirobotti, joka hallitsisi myös viittomat. Tekoäly luomaan tietopankkia. Tekoälyn ja massadatan hyödyntäminen mittauksissa ja laadunvarmistamisessa. Tekoäly implanttien ja kuulokojeidensäädöissä. Tämä opinnäytetyön tuloksena on ammattilaisten tuottamaa tietoa Kuulokeskuksen haasteista, ehdotuksia ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja ratkaisuja potilaan palvelukokemuksen ja kuulonkuntoutuksen parantamiseksi. Tämä työ tarjoaa tietoperustaa kehittää Kuulokeskuksen toimintaa edelleen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste