Teema käsikirjoittamisprosessin lähtökohtana: teeman merkitys käsikirjoitukselle ja käsikirjoittajalle
Stenroos, Rosanne (2025)
Stenroos, Rosanne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521007
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee teemaa käsikirjoituksessa ja teemalähtöistä käsikirjoittamista. Teemalähtöisellä käsikirjoittamisella tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan käsikirjoittamisen tapaa, jossa tulevan teoksen teema on käsikirjoittajan tiedossa jo kirjoitusprosessin alkuvaiheessa, ja jossa käsikirjoittaja luo tarinan, sen hahmot ja maailman teemaan perustuen. Opinnäytetyöhön liittyy teososa, lyhytelokuvan käsikirjoitus, joka kirjoitettiin teemalähtöisesti.
Opinnäyte tutkii myös teemaa käsikirjoitusprosessissa laajemmin, sillä tutkimusvaiheessa kävi ilmi, että teeman merkitys käsitteenä tai käsikirjoituksen osana vaihtelevat lähdemateriaalista, eli erilaisista käsikirjoitusoppaista toiseen. Yhteneväistä näkemystä teemasta ja sen merkityksestä ei siis ole, ja tässä opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia näkemyksiä teemasta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa sekä kirjallista aineistoa että haastatteluita hyödynnettiin lähteenä taiteellisen työn reflektoinnille. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää asiantuntijaa, eli neljää käsikirjoittajaa, jotka toimivat opinnäytetyön kirjoitushetkellä käsikirjoittajina.
Opinnäytetyön tulos on, että teemalähtöisestä kirjoittamistavasta huolimatta käsikirjoittajan on harjoitettava reflektiota siitä, kirjoittaako hän koko kirjoitusprosessin samasta teemasta, sillä teema voi kirkastua käsikirjoittajalle käsikirjoitusprosessin aikana. Toisia opinnäytetyön tuloksia ovat teemalähtöisen käsikirjoittamisen edut ja haitat: teema on hyvä työkalu käsikirjoitusprosessissa, mutta liiallinen takertuminen teemaan kirjoitusprosessissa voi haitata käsikirjoitusprosessia ja käsikirjoitusta itseään. Keskeinen tulos on myös se, että vaikka käsikirjoittaja kirjoittaisi vailla tietoa teemasta, on teoksesta silti löydettävissä teema.
Opinnäytteeseen teososana on käsikirjoitus Juhlat-lyhytelokuvaan.
Opinnäyte tutkii myös teemaa käsikirjoitusprosessissa laajemmin, sillä tutkimusvaiheessa kävi ilmi, että teeman merkitys käsitteenä tai käsikirjoituksen osana vaihtelevat lähdemateriaalista, eli erilaisista käsikirjoitusoppaista toiseen. Yhteneväistä näkemystä teemasta ja sen merkityksestä ei siis ole, ja tässä opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia näkemyksiä teemasta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa sekä kirjallista aineistoa että haastatteluita hyödynnettiin lähteenä taiteellisen työn reflektoinnille. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää asiantuntijaa, eli neljää käsikirjoittajaa, jotka toimivat opinnäytetyön kirjoitushetkellä käsikirjoittajina.
Opinnäytetyön tulos on, että teemalähtöisestä kirjoittamistavasta huolimatta käsikirjoittajan on harjoitettava reflektiota siitä, kirjoittaako hän koko kirjoitusprosessin samasta teemasta, sillä teema voi kirkastua käsikirjoittajalle käsikirjoitusprosessin aikana. Toisia opinnäytetyön tuloksia ovat teemalähtöisen käsikirjoittamisen edut ja haitat: teema on hyvä työkalu käsikirjoitusprosessissa, mutta liiallinen takertuminen teemaan kirjoitusprosessissa voi haitata käsikirjoitusprosessia ja käsikirjoitusta itseään. Keskeinen tulos on myös se, että vaikka käsikirjoittaja kirjoittaisi vailla tietoa teemasta, on teoksesta silti löydettävissä teema.
Opinnäytteeseen teososana on käsikirjoitus Juhlat-lyhytelokuvaan.