Psykiatristen sairaanhoitajien tuki suomalaisissa peruskouluissa hyinvointialueittain
Ullakko, Aada; Väkevä, Veera (2025)
Ullakko, Aada
Väkevä, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521022
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää psykiatristen sairaanhoitajien saatavuutta suomalaisissa peruskouluissa eri hyvinvointialueilla. Lisäksi työssä kartoitetaan alueellisia eroja tuen saatavuudessa ja sen merkitystä nuorten mielenterveyden tukemisessa. Kartoituksen otos kattaa kaikki Suomen hyvinvointialueet, ja tiedot on kerätty hyvinvointialueiden verkkosivuilta alkuvuodesta 2025.
Vastaavanlaisia kartoituksia on löytynyt vähän, sillä psykiatristen sairaanhoitajien rooli peruskouluissa on vielä kehittymässä, ja monissa kouluissa toiminta on kokeiluvaiheessa. Aikaisemmissa opinnäytetöissä on kartoitettu psykiatristen sairaanhoitajien työnkuvaa ja roolia kouluissa, mutta kattavaa tietoa siitä, kuinka laajasti psykiatrisia sairaanhoitajia toimii eri puolilla Suomea, ei ole saatavilla. Taustateorian mukaan kouluterveydenhuollon rooli mielenterveyden edistämisessä on ajankohtainen ja tärkeä. Alalla kaivataan lisää koulutusta, yhtenäisempiä toimintamalleja ja riittäviä resursseja. Kuitenkin toimintakäytännöt vaihtelevat hyvinvointialueittain, ja jokainen alue on järjestänyt koulujen mielenterveystyön omalla tavallaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että psykiatristen sairaanhoitajien tuki peruskouluissa vaihtelee hyvinvointialueittain ja jopa kouluittain. Joillakin alueilla, kuten Varsinais-Suomessa ja Päijät-Hämeessä, psykiatriset sairaanhoitajat ovat osana oppilashuoltoa, kun taas esimerkiksi Helsingissä ja Lapissa heidän roolinsa kouluterveydenhuollossa on vähäinen tai järjestetty muilla tavoin. Joissakin kouluissa sairaanhoitajat ovat läsnä päivittäin, toisissa vain tiettyinä päivinä tai saatavilla etäyhteyksin. Myös psykiatrisen sairaanhoitajan nimikkeet vaihtelevat, ja osassa alueista palvelua kutsutaan esimerkiksi "koulupsyykkariksi" tai "psyykkariksi". Kokonaisuudessaan tulokset osoittavat, että psykiatrisen sairaanhoitajan tuki peruskouluissa on vielä kehittymässä, ja sen laajuus sekä toimintamallit riippuvat hyvinvointialueen resursseista ja strategisista painotuksista.
Vastaavanlaisia kartoituksia on löytynyt vähän, sillä psykiatristen sairaanhoitajien rooli peruskouluissa on vielä kehittymässä, ja monissa kouluissa toiminta on kokeiluvaiheessa. Aikaisemmissa opinnäytetöissä on kartoitettu psykiatristen sairaanhoitajien työnkuvaa ja roolia kouluissa, mutta kattavaa tietoa siitä, kuinka laajasti psykiatrisia sairaanhoitajia toimii eri puolilla Suomea, ei ole saatavilla. Taustateorian mukaan kouluterveydenhuollon rooli mielenterveyden edistämisessä on ajankohtainen ja tärkeä. Alalla kaivataan lisää koulutusta, yhtenäisempiä toimintamalleja ja riittäviä resursseja. Kuitenkin toimintakäytännöt vaihtelevat hyvinvointialueittain, ja jokainen alue on järjestänyt koulujen mielenterveystyön omalla tavallaan.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että psykiatristen sairaanhoitajien tuki peruskouluissa vaihtelee hyvinvointialueittain ja jopa kouluittain. Joillakin alueilla, kuten Varsinais-Suomessa ja Päijät-Hämeessä, psykiatriset sairaanhoitajat ovat osana oppilashuoltoa, kun taas esimerkiksi Helsingissä ja Lapissa heidän roolinsa kouluterveydenhuollossa on vähäinen tai järjestetty muilla tavoin. Joissakin kouluissa sairaanhoitajat ovat läsnä päivittäin, toisissa vain tiettyinä päivinä tai saatavilla etäyhteyksin. Myös psykiatrisen sairaanhoitajan nimikkeet vaihtelevat, ja osassa alueista palvelua kutsutaan esimerkiksi "koulupsyykkariksi" tai "psyykkariksi". Kokonaisuudessaan tulokset osoittavat, että psykiatrisen sairaanhoitajan tuki peruskouluissa on vielä kehittymässä, ja sen laajuus sekä toimintamallit riippuvat hyvinvointialueen resursseista ja strategisista painotuksista.