Ruokasisällön muutos sosiaalisessa mediassa
Sairanen, Eetu (2025)
Sairanen, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ruokasisällön kehitystä ja muutoksia vuosien 2018 ja 2025 välillä. Opinnäytetyö keskittyy tarkastelemaan kahta alustaa YouTubea ja Instagramia. Alustoilta oli tarkoitus tarkastella miten visuaaliset, rakenteelliset ja kaupalliset aspektit reseptivideoissa ovat muuttuneet valitulla aikavälillä. Opinnäytetyössä analysoitiin kahden vaikuttajan amerikkalaisen Joshua Weissman ja suomalaisen Hardkokki sosiaalisen median alustoilla olevaa sisältöä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin netnografista sisällönanalyysiä. Aineistona käytettiin molempien sisällöntuottajien sosiaalisen median kanavilta kerättyjä videoita ja julkaisuja. Tarkoituksena oli tunnistaa sisällöissä toistuvia elementtejä, sekä tarkastella esitystapojen ja henkilöbrändäyksen muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tulosten perusteella molempien valittujen sosiaalisen median vaikuttajien ruoka-aiheinen sisältö on molemmilla alustoilla muuttunut visuaalisesti miellyttävämmäksi ja kaupallisesti suuntautuneemmaksi. Korkea tuotanto, aitous ja johdonmukainen brändäys osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi yleisön sitoutumisen kannalta. Opinnäytetyössä tarkastellut sisällöntuottajat erosivat toisistaan tyylillisesti ja kaupallisessa lähestymistavassa sekä seuraajien määrässä, osoittautui silti molempien toimintamallit tehokkaiksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin netnografista sisällönanalyysiä. Aineistona käytettiin molempien sisällöntuottajien sosiaalisen median kanavilta kerättyjä videoita ja julkaisuja. Tarkoituksena oli tunnistaa sisällöissä toistuvia elementtejä, sekä tarkastella esitystapojen ja henkilöbrändäyksen muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tulosten perusteella molempien valittujen sosiaalisen median vaikuttajien ruoka-aiheinen sisältö on molemmilla alustoilla muuttunut visuaalisesti miellyttävämmäksi ja kaupallisesti suuntautuneemmaksi. Korkea tuotanto, aitous ja johdonmukainen brändäys osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi yleisön sitoutumisen kannalta. Opinnäytetyössä tarkastellut sisällöntuottajat erosivat toisistaan tyylillisesti ja kaupallisessa lähestymistavassa sekä seuraajien määrässä, osoittautui silti molempien toimintamallit tehokkaiksi.