Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Psykologisen turvallisuuden merkitys työkykyyn : arvostus, yhteisöllisyys, yksilöllinen osaaminen ja suhtautuminen virheisiin edistävinä tekijöinä

Toivonen, Ruusu (2025)

 
Avaa tiedosto
Toivonen_Ruusu.pdf (494.1Kt)
Lataukset: 


Toivonen, Ruusu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520856
Tiivistelmä
Psykologisen turvallisuuden taso vaikuttaa siihen, kuinka paljon työntekijät uskaltavat ottaa riskejä, kertoa vapaasti ideoitaan ja kokevatko he, että voivat olla omia itseänsä töissä ja heidän yksilöllistä ammattitaitoansa arvostetaan. Työyhteisö hyötyy korkeasta psykologisen turvallisuuden tasosta, kun asioita uskalletaan kehittää, työyhteisöön sitoudutaan ja koetaan, että omaa mielipidettä kaivataan ja ammatillisesti osaamista arvostetaan. Monissa työyhteisöissä hyödytään siitä, että virheitä pystytään käsitellä avoimesti ja ne nähdään oppimisen paikkoina, sen sijaan että niistä syyllistettäisiin. Turvallinen ilmapiiri muodostuu myös siitä, kun kannustetaan kysymään ja osaamista jaetaan.

Tutkimuksen lähestymistapana on tapaustutkimus, jolla on pyritty hankkimaan syvällistä ymmärrystä aiheesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät ovat edistäneet tai estäneet psykologisen turvallisuuden muodostumista ja millä tasolla vastaajien psykologinen turvallisuus on. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kuinka psykologinen turvallisuus vaikuttaa työkykyyn ja työssäjaksamiseen. Tämän tutkimuksen kohderyhmänä ovat olleet ammatillisen koulutuksen parissa työskentelevät henkilöt eri organisaatioista. Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, joissa eri teemat ja alustava eteneminen on lähetetty vastaajille ennakkoon. Aineiston analysointiin on käytetty teoriaohjaavaa sisältöanalyysiä. Aineistosta koostettiin yhteenvedot, johtopäätökset ja jatkotutkimusehdotukset.

Tutkimusta voi hyödyntää organisaatioissa, jotta voidaan tiedostaa, miten psykologisen turvallisuuden tasoa voitaisiin nostaa ja mitkä tekijät vaikuttavat sen muodostumiseen sekä siihen, kuinka psykologisen turvallisuuden taso heijastuu työntekijöiden työkykyyn. Jatkotutkimuksena aiheesta voisi tehdä tutkimuksen keskittyen esihenkilötyön vaikutukseen psykologisen turvallisuuden muodostumisessa tai ottaa tutkimuskohteeksi sellaisen organisaation, missä on jokin muutos menossa ja tarkastella muutoksen vaikutusta psykologiseen turvallisuuteen eri vaiheissa.

Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että psykologisella turvallisuudella on merkitystä työkykyyn ja jaksamiseen. Kun työntekijät kokevat, että voivat olla itseäänsä, tuntevat luottamusta ja uskaltavat sanoa ääneen ajatuksiaan, niin se tukee sekä työkykyä että innostusta ja myös lisää työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta ja toimivuutta ja työn merkityksellisyyttä. Kehitysehdotuksena tässä tutkimuksessa nousi esille tarve paremmalle tiedonkululle, ketterämmälle päätöksenteolle, konkreettisille toimille työilmapiirin parantamiseksi ja työkykyä parantamaan rakenteellisia muutoksia.
 
Psychological safety affects how freely employees share ideas, take risks, and feel they can be themselves at work. It also influences whether their individual expertise is recognized and valued. When the level of psychological safety is high, people feel safe to speak up, suggest improvements, and trust that their voice matters. This strengthens engagement and improves how the workplace functions. Many teams benefit from an open approach to mistakes, where they are seen as learning opportunities instead of reasons for blame. A safe and supportive work atmosphere also comes from encouraging questions and sharing knowledge.

This research used a case study approach to gain a deeper understanding of the topic. The aim was to identify the factors that support or hinder psychological safety, assess its current level among participants, and explore its impact on work ability and well-being. The target group consisted of professionals working in vocational education across different organizations. Data was collected through thematic interviews, with the topics sent to participants in advance. A theory-driven content analysis was used to analyze the responses. The results were compiled into summaries, conclusions, and suggestions for future research.

The findings can help organizations understand how to strengthen psychological safety, what influences its development, and how it relates to employees’ well-being and resilience. Future research could explore how leadership affects the formation of psychological safety or study how organizational change impacts it at different stages.

This study shows that psychological safety plays an important role in supporting employees' ability to cope and stay motivated. When people feel trusted and accepted as they are, and can share ideas without fear, the work community becomes more cohesive, effective, and meaningful. Improvement suggestions from the study included better communication, more agile decision-making, concrete actions to support the work climate, and structural changes to promote work ability.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste