Mohost-itseopiskelupaketti toimintaterapian opiskelijoille : Opetusvideo toimintaterapian opiskelijoille
Karppinen, Siiri; Laurila, Marianne (2025)
Karppinen, Siiri
Laurila, Marianne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521004
Tiivistelmä
Toimintaterapian tutkinto-ohjelmaan sisältyy arviointimenetelmien opintojakso, johon tämä opinnäytetyö ja sen tuotos olennaisesti liittyvät. Oulun ammattikorkeakoulussa toimintaterapian tutkinto-ohjelma toteutetaan monimuoto-opintoina, jolloin itseopiskelun merkitys korostuu. Päädyimme toteuttamaan opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön kirjallinen ra-portti sisältää MOHOST-seulonta-arviointimenetelmän teoriaa ja käytännön soveltamista sekä opetusvideoiden suunnittelun ja toteutuksen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskelupaketti MOHOST-seulonta-arviointimenetelmästä toimintaterapian opiskelijoille arviointimenetelmän opiskelun tueksi. Laatutavoitteina tässä opinnäytetyössä oli selkeys, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuvuus.
Itseopiskelupaketti toteutettiin kaksiosaisina opetusvideoina. Ensimmäinen osa on teoriapainotteinen ja toinen osa keskittyy käytännön soveltamiseen. Opetusvideoita ei jaeta kirjallisen opinnäytetyöraportin yhteydessä Opetusvideot ovat käytettävissä vain tutkinto-ohjelman opiskelijoille ja opettajille. Toteutimme opetusvideot hyödyntäen menetelmäkirjallisuutta ja tutkittua tietoa. Käsi-kirjoitusta laatiessamme perehdyimme MOHOST-seulonta-arviointimenetelmän teoriaperustaan ja käytäntöön. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät opetusvideot, jotka jaettiin toimintaterapian opiskelijoille sekä opettajille. Jaoimme palautekyselyn opiskelijaryhmälle. Keräsimme opiskelijoilta palautetta opetusvideoista Webropol-palautekyselyn avulla. Palautekysely toimitettiin 34 opiskelijalle, joista viisi vastasi. Kysely sisälsi sekä strukturoituja väittämiä että mahdollisuuden antaa vapaata palautetta. Palautekyselyn kautta arvioimme laatutavoitteiden saavuttamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa itseopiskelupaketti MOHOST-seulonta-arviointimenetelmästä toimintaterapian opiskelijoille arviointimenetelmän opiskelun tueksi. Laatutavoitteina tässä opinnäytetyössä oli selkeys, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuvuus.
Itseopiskelupaketti toteutettiin kaksiosaisina opetusvideoina. Ensimmäinen osa on teoriapainotteinen ja toinen osa keskittyy käytännön soveltamiseen. Opetusvideoita ei jaeta kirjallisen opinnäytetyöraportin yhteydessä Opetusvideot ovat käytettävissä vain tutkinto-ohjelman opiskelijoille ja opettajille. Toteutimme opetusvideot hyödyntäen menetelmäkirjallisuutta ja tutkittua tietoa. Käsi-kirjoitusta laatiessamme perehdyimme MOHOST-seulonta-arviointimenetelmän teoriaperustaan ja käytäntöön. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät opetusvideot, jotka jaettiin toimintaterapian opiskelijoille sekä opettajille. Jaoimme palautekyselyn opiskelijaryhmälle. Keräsimme opiskelijoilta palautetta opetusvideoista Webropol-palautekyselyn avulla. Palautekysely toimitettiin 34 opiskelijalle, joista viisi vastasi. Kysely sisälsi sekä strukturoituja väittämiä että mahdollisuuden antaa vapaata palautetta. Palautekyselyn kautta arvioimme laatutavoitteiden saavuttamista.