Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oulu Nights : Tasohyppelypeli Unityllä

Salo, Tommi; Nyman, Veeti; Puebla Ontero, Oskari (2025)

Avaa tiedosto
Salo-Nyman-Puebla Ontero.pdf (1.202Mt)
Lataukset: 


Salo, Tommi
Nyman, Veeti
Puebla Ontero, Oskari
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060521020
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Oulu Nights -niminen 2D tasohyp-pelypeli Unity pelimoottorilla. Tässä opinnäytetyössä kuvataan pelinkehityksen vaiheita käyttäen olemassa olevia elementtejä. Pelinkehityksessä käytettiin C# ohjelmointikieltä. Halusimme tuottaa pelin ja meille tuli mahdollisuus jatkaa edel-lisen Oulu Game Lab-ryhmän peliä. Tavoitteena oli jatkaa pelinkehittämistä hei-dän tekemillään elementeillä.

Työn teoriaosuudessa käsitellään Unityä, ohjelmointia, pelikehitystä, tasojen suunnittelua sekä filosofiaa, yhteistyötä ja pelilogiikkaa. Osuudessa on paljon pelikehitykseen liittyviä teknisiä termejä ja kaikenlaisia esimerkkejä, miten ta-sohyppelypelin voisi tehdä. Työssä pyrittiin käyttämään suomenkielisiä termejä mahdollisimman paljon.

Opinnäytetyössä lähteinä hyödynnettiin erilaisia verkkosivuja ja uutisia. Lähteitä käytettiin joidenkin termien selittämiseen sekä paremman kuvan antamiseen suuremmille kokonaisuuksille. Työssä annettaan vinkkejä sekä ideoita pelinkehi-tyksestä kiinnostuneille henkilöille.

Lopputuloksena oli peli, jossa vaikeustaso nousi taso tasolta. Ensimmäinen taso oli kaikista helpoin ja simppelin. Tasohyppelyosiot, viholliset ja liikkumiset olivat siinä kaikista yksinkertaisimmat. Toisessa tasossa oli uusia lumipalloja ampuvia porovihollisia, sekä uusi syöksymis- mekaniikka. Kolmas ja viimeinen taso yhdisti kaiken jo opitun, sisälsi päävihollistaistelun ja lisäsi pelaajan liikkumiseen seinä-hyppimisen, sekä seinillä liukumisen.
 
This thesis is about continuing to create a 2d platformer game with premade as-sets of a previous Oulu Gamelab group. The game is made in Unity, and the scripts are written in C# language. The thesis discusses the design philosophy used during the creation of the game.

The thesis includes tips and tricks for people interested in game development, offering practical insights into programming, design principles, and project man-agement strategies to help both beginners and intermediate developers build engaging and successful games.

The result was a more complete version of the original game with better level design, improved scripts, more features and a boss fight level. Our levels in-creased in difficulty with each level. The first level was the easiest with the sim-plest platforming and enemies. The second level increased in difficulty by intro-ducing a new deer enemy that shoots snowballs and dashing ability. The last level is a combination of everything learned so far, and it also introduces wall jump ability and has a boss fight.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste