Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bullet hell -tyylisen pelin kehittäminen Godot-pelimoottorilla

Partanen, Eemeli; Kontiokari, Pete (2025)

Avaa tiedosto
Partanen_Kontiokari.pdf (2.463Mt)
Lataukset: 


Partanen, Eemeli
Kontiokari, Pete
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621337
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoite oli luoda kaksiulotteinen peli hyödyntäen Godot -pelimoottorin pääominaisuuksia. Pelistä kerättiin myös käyttäjätutkimus, jonka pohjalta pohdittiin, mitä parannuksia peliin täytyisi tehdä julkaisua varten.

Opinnäytetyössä käydään läpi pelimoottorien historiaa ja keskitytään erityisesti Godot -pelimoottorin ominaisuuksiin sekä tutustutaan sen omaan GDScript -ohjelmointikieleen. Verrataan myös, miten Godot eroaa muista pelimoottoreista ja miksi lopulta valitsimme Godotin jonkin toisen pelimoottorin sijaan.

Opinnäytetyön teoriaosiossa tutustutaan pelien suunnittelun eri vaiheisiin ja suunnitellaan oma, kaksiulotteinen videopeli. Käydään myös läpi mitä asioita peli tarvitsee, että se olisi hyvä ja mukaansatempaava. Tässä osassa käydään myös läpi, miten pelin äänet ja käyttöliittymä voivat välittää pelaajalle tärkeää informaatiota.

Käyttäjätutkimuksesta saadun palautteen pohjalta saatiin tärkeää tietoa, miten pelinkehittäjästä järkevältä vaikuttavat ratkaisut eivät välttämättä ole pelaajan tai pelattavuuden kannalta parhaita ratkaisuja. Tutkimuksen pohjalta saimme myös selville asioita, mitkä kehittämämme peli toteutti oikein, ja mitkä osat pelistä tarvitsevat vielä lisää testausta ja kehittämistä.

Opinnäytetyöprosessin alussa pelille määritetyt vaatimukset saatiin toteutettua onnistuneesti ja tavoitteeseen luoda pelistä alusta loppuun pelattava versio päästiin. Opinnäytetyöprosessin aikana kehitetyn pelin myötä ymmärrys pelin kehittämisen prosessista, sekä erityisesti taidot GDScriptin käytössä parantuivat huomattavasti. Näitä opittuja taitoja voidaan tulevaisuudessa hyödyntää pelin jatkokehityksessä tai muissa projekteissa.
 
The main goal of this thesis was to create a two-dimensional game using the Godot game engine. User feedback was also collected about the game, and it was used to consider what improvements should be implemented for the game to be ready for publishing.

The thesis examines the history of game engines and focuses especially on the features of the Godot game engine and the GDScript programming language built for it. It also compares the differences between Godot and other game engines and at the end, why we chose to use Godot instead of any other game engine.

In the theory part of the thesis, we go over the different parts of game design and design our own two-dimensional game. The thesis also goes over what things a game needs, for it to be good and engaging, and how sound and parts of the user interface can be used to convey useful information to the player.

Based on the feedback received, we gained insight on how sometimes when looking at things from a developer’s perspective, it might not be the best way to implement in terms of gameplay or player experience. The feedback also gave us information on what we did right when developing the game and which parts still need more testing and development.

The features defined for the game at the start of the thesis process were successfully implemented and the goal of creating a game which you can play from start to finish was achieved. By creating a game as part of the thesis we gained a better understanding of the game development process and especially learned how to better use the GDScript language. The skills learned can be used in the future developing the game or in other projects.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste