Taidetta ja työkykyä : työelämätaidot luovan alan koulutuksissa
Mursu, Vilma (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621373
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työelämätaitojen opettamista kulttuurialan oppilaitoksissa. Luovien alojen pirstaleinen ja epävarma työelämä edellyttää opiskelijoilta vahvoja työelämätaitoja, mutta niiden opetuksellinen asema jää usein taiteellisen ja teknisen osaamisen varjoon. Työn tavoitteena oli selvittää, miten työelämätaitoja integroidaan opetukseen, millaisia painotuksia opetuksessa ilmenee ja mitä kehittämistarpeita voidaan tunnistaa. Päätavoitteena oli edistää keskustelua siitä, miten kulttuurialan koulutus voisi valmistaa opiskelijoita taiteellisen tai teknisen osaamisen lisäksi myös kestävään ja eettiseen työelämään.
Teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisen yleisiä lähtökohtia, kulttuurialan koulutuksen historiaa sekä alan erityispiirteitä työelämätaitojen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä laadullisena sisältöanalyysinä. Aineistona käytettiin kuuden eri oppilaitoksen julkisesti saatavilla olevia opintojaksokuvauksia, joissa kuvataan muun muassa osaamistavoitteita, toteutustapoja ja arviointiperusteita. Tavoitteena oli tunnistaa ja jäsentää näistä kuvauksista työelämätaitoihin liittyviä sisältöjä ja niiden esittämistapoja. Analyysin tueksi kehitettiin analyysikehikko ja pisteytysmallit.
Tulokset osoittivat, että työelämätaitojen näkyvyys opintojaksokuvauksissa on paikoin kattavaa mutta epätasaista. Opetuksen painotuksissa ja sijoittumisessa oli suurta vaihtelua ja työelämätaitojen opetus näyttäytyi ajoittain fakkiutuneena. Useat keskeiset työelämätaidot jäivät hiljaisen tiedon varaan ja siirtyivät opiskelijoille vasta työelämässä.
Johtopäätöksenä työ esittää, että yleisiä työelämätaitoja tulisi opettaa systemaattisemmin ja osana kaikkia opintoja. Näiden taitojen vahvempi integrointi tukee opiskelijoiden valmiuksia toimia muuttuvassa työelämässä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmien kehittämisessä sekä jatkotutkimuksen lähtökohtana myös muilla aloilla.
Teoriaosuudessa tarkastellaan oppimisen yleisiä lähtökohtia, kulttuurialan koulutuksen historiaa sekä alan erityispiirteitä työelämätaitojen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä laadullisena sisältöanalyysinä. Aineistona käytettiin kuuden eri oppilaitoksen julkisesti saatavilla olevia opintojaksokuvauksia, joissa kuvataan muun muassa osaamistavoitteita, toteutustapoja ja arviointiperusteita. Tavoitteena oli tunnistaa ja jäsentää näistä kuvauksista työelämätaitoihin liittyviä sisältöjä ja niiden esittämistapoja. Analyysin tueksi kehitettiin analyysikehikko ja pisteytysmallit.
Tulokset osoittivat, että työelämätaitojen näkyvyys opintojaksokuvauksissa on paikoin kattavaa mutta epätasaista. Opetuksen painotuksissa ja sijoittumisessa oli suurta vaihtelua ja työelämätaitojen opetus näyttäytyi ajoittain fakkiutuneena. Useat keskeiset työelämätaidot jäivät hiljaisen tiedon varaan ja siirtyivät opiskelijoille vasta työelämässä.
Johtopäätöksenä työ esittää, että yleisiä työelämätaitoja tulisi opettaa systemaattisemmin ja osana kaikkia opintoja. Näiden taitojen vahvempi integrointi tukee opiskelijoiden valmiuksia toimia muuttuvassa työelämässä. Tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelmien kehittämisessä sekä jatkotutkimuksen lähtökohtana myös muilla aloilla.