Sotilasmusiikin merkitys suomalaisessa kulttuurissa 2000-luvulla
Nuorgam, Jouni (2025)
Nuorgam, Jouni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621279
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkastelee sotilasmusiikin roolia ja merkitystä suomalaisessa kulttuurissa 2000-luvulla. Rajasin tutkimukseni soittokuntien toimintaan. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Mitä on sotilasmusiikki? 2) Miten sotilasmusiikki näkyy suomalaisessa kulttuurissa 2000-luvulla? 3) Millainen merkitys sotilasmusiikilla on suomalaisessa kulttuurissa 2000-luvulla 4) Mitkä ovat sotilasmusiikin tulevaisuudennäkymät?
Opinnäytetyöni oli kaksiosainen. Työn alussa tarkastelin sotilasmusiikin määritelmää ja sen roolia osana Puolustusvoimien seremonioita ja valtakunnallisia juhlapäiviä sekä sotilasmusiikin esiintymistä siviilikulttuurissa sotilassoittokuntien julkisessa toiminnassa. Opinnäytetyöni toinen olennainen osa perustui sotilassoittokuntien päällikkökapellimestareiden puolistrukturoituihin asiantuntijahaastatteluihin. Opinnäytetyöni tuo esiin sotilasmusiikin moniulotteisuuden ja merkityksellisyyden sekä osana kansallista identiteettiä, kulttuuria ja kulttuuriperintöä että potentiaalisena uravaihtoehtona ja sen tulevaisuuden mahdollisia kansainvälisiä kehityssuuntia. Sotilasmusiikki on Suomen puolustusvoimien sekä suomalaisen puhallinmusiikin kansainvälinen käyntikortti. Talvi- ja jatkosodassa taistelleille suomalaisille sotilaille sotilasmusiikki oli merkittävä tekijä psyykkisen toimintakyvyn ja taisteluhengen ylläpitämisessä. Sotilasmusiikilla on korvaamaton rooli suomalaisen puhallinmusiikin alkuun saattajana ja vaalijana. Lisäksi sotilasmusiikilla on yhdistävä vaikutus erityisesti sotilas- mutta myös siviiliyhteisöissä. Sotilasmusiikin merkitys tullee myös tulevaisuudessa korostumaan.
Tähän opinnäytetyöhön myönnettiin tutkimuslupa Pääesikunnan henkilöstöosastolta (AV10570). Tutkimusluvan myöntämisen edellytyksenä oli haastatteluaineiston anonymisointi.
Opinnäytetyöni oli kaksiosainen. Työn alussa tarkastelin sotilasmusiikin määritelmää ja sen roolia osana Puolustusvoimien seremonioita ja valtakunnallisia juhlapäiviä sekä sotilasmusiikin esiintymistä siviilikulttuurissa sotilassoittokuntien julkisessa toiminnassa. Opinnäytetyöni toinen olennainen osa perustui sotilassoittokuntien päällikkökapellimestareiden puolistrukturoituihin asiantuntijahaastatteluihin. Opinnäytetyöni tuo esiin sotilasmusiikin moniulotteisuuden ja merkityksellisyyden sekä osana kansallista identiteettiä, kulttuuria ja kulttuuriperintöä että potentiaalisena uravaihtoehtona ja sen tulevaisuuden mahdollisia kansainvälisiä kehityssuuntia. Sotilasmusiikki on Suomen puolustusvoimien sekä suomalaisen puhallinmusiikin kansainvälinen käyntikortti. Talvi- ja jatkosodassa taistelleille suomalaisille sotilaille sotilasmusiikki oli merkittävä tekijä psyykkisen toimintakyvyn ja taisteluhengen ylläpitämisessä. Sotilasmusiikilla on korvaamaton rooli suomalaisen puhallinmusiikin alkuun saattajana ja vaalijana. Lisäksi sotilasmusiikilla on yhdistävä vaikutus erityisesti sotilas- mutta myös siviiliyhteisöissä. Sotilasmusiikin merkitys tullee myös tulevaisuudessa korostumaan.
Tähän opinnäytetyöhön myönnettiin tutkimuslupa Pääesikunnan henkilöstöosastolta (AV10570). Tutkimusluvan myöntämisen edellytyksenä oli haastatteluaineiston anonymisointi.