Rintasyöpäpotilaiden ohjaus- ja tuentarpeet sekä kokemukset digitaalisesta ohjauksesta
Heikkilä, Hanne (2025)
Heikkilä, Hanne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621364
Tiivistelmä
Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä ja vuosittain Suomessa uusia rintasyöpätapauksia todetaan noin 5000. Rintasyöpädiagnoosi herättää voimakkaita tunteita ja potilaat tarvitsevat tutkittua tietoa sairaudesta, hoitovaihtoehdoista sekä syövän vaikutuksista arkeen. Potilasohjauksen haasteita lisäävät rintasyövän yleisyys, rajalliset terveydenhuollon resurssit, pitkät välimatkat sekä hoitoaikojen lyheneminen. Potilaita on yhä enemmän, mutta ohjaukseen käytettävissä oleva aika vähenee. Tämän vuoksi perinteisen ohjauksen rinnalle tarvitaan digitaalisia ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista ohjausta ja tukea rintasyöpäpotilaat toivovat saavansa diagnoosin jälkeen sekä millaisena potilaat kokevat digitaalisen ohjauksen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää Oulun yliopistollisen sairaalan rintasyöpäpotilaiden digihoitopolun ohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin CINAHL-, PubMed- sekä Medic- tietokannoista. Aineisto haettiin 2014 - 31.5.2024 väliseltä ajalta ja sisäänottokriteerien sekä laadunarvioinnin perusteella tarkasteluun valikoitui yhdeksän tutkimusta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksissa tarkasteltiin syöpäpotilaiden kokemuksia ja tarpeita potilasohjauksesta sekä heidän näkemyksiään digitaalisesta ohjauksesta.
Keskeiset tulokset osoittavat, että potilaat tarvitsevat selkeää, luotettavaa ja ajantasaista tietoa syövästä. Tiedon ja ohjauksen tarve säilyy koko hoitojakson ajan, ja ohjausta tulisi antaa toistuvasti, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta ja vaikuttavaa. Potilaat arvostavat digitaalisen ohjauksen saavutettavuutta ja käytettävyyttä. Vaikuttavuutta lisää se, että ohjaus on suunniteltu huomioiden potilaiden yksilölliset oppimistavat ja tarpeet ja että esitystapa oli räätälöity omien mieltymysten mukaan. Potilailla tulisi olla mahdollisuus valita, miten he vastaanottavat ohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin CINAHL-, PubMed- sekä Medic- tietokannoista. Aineisto haettiin 2014 - 31.5.2024 väliseltä ajalta ja sisäänottokriteerien sekä laadunarvioinnin perusteella tarkasteluun valikoitui yhdeksän tutkimusta. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksissa tarkasteltiin syöpäpotilaiden kokemuksia ja tarpeita potilasohjauksesta sekä heidän näkemyksiään digitaalisesta ohjauksesta.
Keskeiset tulokset osoittavat, että potilaat tarvitsevat selkeää, luotettavaa ja ajantasaista tietoa syövästä. Tiedon ja ohjauksen tarve säilyy koko hoitojakson ajan, ja ohjausta tulisi antaa toistuvasti, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta ja vaikuttavaa. Potilaat arvostavat digitaalisen ohjauksen saavutettavuutta ja käytettävyyttä. Vaikuttavuutta lisää se, että ohjaus on suunniteltu huomioiden potilaiden yksilölliset oppimistavat ja tarpeet ja että esitystapa oli räätälöity omien mieltymysten mukaan. Potilailla tulisi olla mahdollisuus valita, miten he vastaanottavat ohjausta.