Vastuullisuusraportoinnin säännökset päivittäistavarakaupan näkökulmasta
Nikupeteri, Melissa; Zhang, Yaping (2025)
Nikupeteri, Melissa
Zhang, Yaping
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821486
Tiivistelmä
Vastuullisuusraportointi on tällä hetkellä erityisen ajankohtainen aihe, sillä sen sääntely tiukentui EU-tasolla. Yritysvastuu on noussut keskeiseksi osaksi liiketoimintastrategiaa myös päivittäistavarakaupassa. Vastuullisuus toimii sekä kilpailuetuna että vastauksena toimintaympäristön muuttuviin vaatimuksiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen rooli vastuullisuusraportoinnilla on päivittäistavarakaupan liiketoimintaprosesseissa sekä mitkä raportoinnin säännöksistä ovat olennaisia kyseisen toimialan kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin virallisia raportteja, tieteellisiä julkaisuja, EU-sääntelyä sekä keskeisiä standardeja. Tietoperusta rakentui vastuullisuusraportoinnin ja päivittäistavarakaupan liiketoimintaprosessien ympärille.
Tulosten perusteella vastuullisuus on vahvasti integroitu osaksi suurten päivittäistavarakauppojen strategiaa ja käytännön toimintaa, kuten logistiikkaa, hankintaa ja markkinointia. Raportointia ohjaavat erityisesti CSRD-direktiivi sekä GRI-standardit, jotka asettavat suuntaviivat avoimelle vastuullisuusviestinnälle. Vastuullisuusraportointi toimii strategisena välineenä, joka vahvistaa liiketoiminnan kehittämistä, läpinäkyvyyttä ja asiakasluottamusta.
Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia, miten vastuullisuusstrategiat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen sekä miten asiakkaat kokevat päivittäistavarakauppojen vastuullisuusviestinnän arjen valintojen tasolla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen rooli vastuullisuusraportoinnilla on päivittäistavarakaupan liiketoimintaprosesseissa sekä mitkä raportoinnin säännöksistä ovat olennaisia kyseisen toimialan kannalta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin virallisia raportteja, tieteellisiä julkaisuja, EU-sääntelyä sekä keskeisiä standardeja. Tietoperusta rakentui vastuullisuusraportoinnin ja päivittäistavarakaupan liiketoimintaprosessien ympärille.
Tulosten perusteella vastuullisuus on vahvasti integroitu osaksi suurten päivittäistavarakauppojen strategiaa ja käytännön toimintaa, kuten logistiikkaa, hankintaa ja markkinointia. Raportointia ohjaavat erityisesti CSRD-direktiivi sekä GRI-standardit, jotka asettavat suuntaviivat avoimelle vastuullisuusviestinnälle. Vastuullisuusraportointi toimii strategisena välineenä, joka vahvistaa liiketoiminnan kehittämistä, läpinäkyvyyttä ja asiakasluottamusta.
Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia, miten vastuullisuusstrategiat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen sekä miten asiakkaat kokevat päivittäistavarakauppojen vastuullisuusviestinnän arjen valintojen tasolla.