Joulusesongin hyödyntäminen asiakaskokemuksen luomisessa kahviloissa
Kiliç, Marissa (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten joulusesonkia hyödynnettiin kahvilaympäristössä ja miten se vaikutti asiakaskokemukseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti visuaalisia elementtejä sekä sesonginmukaista tuotevalikoimaa ja niiden vaikutusta asiakkaiden viihtyvyyteen ja ostokäyttäytymiseen.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla kuutta eri kahvilaa joulusesongin aikana. Havainnoinnin tueksi laadittiin tutkimuslomake, jossa arvioitiin ympäristön visuaalisia elementtejä, kausituotteiden tarjontaa sekä henkilökunnan toimintaa. Havainnot analysoitiin vertaamalla kahviloiden sesonkikohtaisia ratkaisuja ja niiden
vaikutuksia asiakaskokemukseen. Tulokset osoittivat, että joulusesongin näkyvyys kahviloissa vaihteli merkittävästi. Parhaan asiakaskokemuksen tarjosivat kahvilat, joissa visuaalinen ilme, tuotevalikoima ja palvelu muodostivat yhtenäisen kokonaisuuden. Erityisesti jouluiset koristeet, valaistus ja jouluinen menu
loivat tunnelmaa, joka vaikutti asiakkaiden viihtyvyyteen. Toisaalta kahvilat, joissa jouluteema jäi vähäiseksi, eivät erottuneet arkipäiväisestä kahvilakäynnistä. Johtopäätöksenä todettiin, että onnistunut sesongin
hyödyntäminen vaati suunnitelmallisuutta ja eri elementtien tasapainoista yhdistämistä. Pienillä muutoksilla, kuten sesonginmukaisilla tuotteilla, visuaalisilla yksityiskohdilla ja asiakaspalvelun huomioinnilla, asiakaskokemusta voitiin parantaa ja lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä sekä kokemuksen elämyksellisyyttä.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla kuutta eri kahvilaa joulusesongin aikana. Havainnoinnin tueksi laadittiin tutkimuslomake, jossa arvioitiin ympäristön visuaalisia elementtejä, kausituotteiden tarjontaa sekä henkilökunnan toimintaa. Havainnot analysoitiin vertaamalla kahviloiden sesonkikohtaisia ratkaisuja ja niiden
vaikutuksia asiakaskokemukseen. Tulokset osoittivat, että joulusesongin näkyvyys kahviloissa vaihteli merkittävästi. Parhaan asiakaskokemuksen tarjosivat kahvilat, joissa visuaalinen ilme, tuotevalikoima ja palvelu muodostivat yhtenäisen kokonaisuuden. Erityisesti jouluiset koristeet, valaistus ja jouluinen menu
loivat tunnelmaa, joka vaikutti asiakkaiden viihtyvyyteen. Toisaalta kahvilat, joissa jouluteema jäi vähäiseksi, eivät erottuneet arkipäiväisestä kahvilakäynnistä. Johtopäätöksenä todettiin, että onnistunut sesongin
hyödyntäminen vaati suunnitelmallisuutta ja eri elementtien tasapainoista yhdistämistä. Pienillä muutoksilla, kuten sesonginmukaisilla tuotteilla, visuaalisilla yksityiskohdilla ja asiakaspalvelun huomioinnilla, asiakaskokemusta voitiin parantaa ja lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä sekä kokemuksen elämyksellisyyttä.